Læreres erfaringer med å skape relasjoner med gutter som viser innagerende atferd
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138614Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring handler om læreres erfaringer med å skape relasjoner til gutter som viser innagerende atferd. Innledningsvis blir de to begrepene «relasjon» og «innagerende atferd» presentert, da de spiller en viktig rolle i å kunne besvare min problemstilling som er: Hvilke erfaringer har lærere med å skape relasjoner til gutter som viser innagerende atferd?
Formålet med å gjennomføre denne studien har vært å rette oppmerksomheten mot en atferd som ofte kan bli glemt, og bidra med å løfte frem elevene som faller inn under denne atferden. Det har vært et bevisst valg å undersøke relasjonen med guttene. Dette med bakgrunn i at det har blitt sagt at det mangler forskning på gutter som viser innagerende atferd.
Oppgavens teoretiske ramme er Vygotsky sin sosiokulturelle læringsteori, hvor den nærmeste utviklingssonen blir trukket frem. Videre har Vygotskys tanker og ideer bidratt til å utvikle nye begreper om hvordan lærere kan hjelpe elever i deres utvikling, hvor ideen om støttende stillas i denne oppgaven vil bli brukt. Videre vil det bli trukket frem relasjon i et sosiokulturelt perspektiv for å knytte relasjonsarbeid inn i en sosiokulturell læringsteori. Problemstillingen i oppgaven har blitt utforsket ved hjelp av en kvalitativ tilnærming hvor intervju har blitt brukt som metode. Jeg har valgt å intervjue fire lærere om deres erfaringer med å skape relasjoner med gutter som viser innagerende atferd.
Funnene har blitt drøftet opp mot det teoretiske rammeverket, innagerende atferd, relasjon og tidligere forskning som er gjort på feltet. Funn fra forskningen viser at informantene er godt kjent med dette atferdsuttrykket og har erfaringer med å skape relasjoner med guttene. Videre viser funn at informantene er opptatt av å se guttene for den de er. Det blir funnet at informantene jobber med at guttene skal være trygge i relasjonen og i sitt fellesskap. Det nevnes videre at informantene har gode erfaringer med å utnytte situasjoner utenfor klasserommet til å bygge relasjonen. Fra forskningen finner jeg at lærerne er bekymret for guttenes relasjon til medelever, og at informantene er opptatt av å hjelpe guttene med å bygge relasjoner innad i sitt fellesskap. Funnene fra forskningen viser også at informantene kan oppleve relasjonen med guttene som utfordrende. Det blir trukket frem utfordringer knyttet opp mot tid og mostand fra guttene. This master's thesis in adapted education is about teachers' experiences in creating relationships with boys who display internalizing behaviour. Initially, the two terms "relationship" and "internalizing behaviour" are presented, as they play an important role in being able to answer my research question which is: What experiences do teachers have in creating relationships with boys who display internalizing behaviour?
The purpose of carrying out this study has been to draw attention to a behaviour that can often be forgotten, and to help highlight the pupils who fall under this behaviour. It has been a conscious choice to examine the relationship with the boys. This is based on the fact that it has been said that there is a lack of research on boys who display internalizing behaviour.
The paper's theoretical framework is Vygotsky's sociocultural learning theory, where the zone of proximal development is highlighted. Furthermore, Vygotsky's thoughts and ideas have helped to develop new concepts about how teachers can help students in their development, where the idea of scaffolding will be used in this thesis. Furthermore, relationships will be highlighted in a socio-cultural perspective in order to link relationships into a socio-cultural learning theory. The research question in the thesis has been explored using a qualitative approach where interviews have been used as a method. I have chosen to interview four teachers about their experiences of creating relationships with boys who display internalizing behaviour.
The findings have been discussed against the theoretical framework, internalizing behaviour, relationships, and previous research that has been done in the field. Findings from the research show that the informants are well acquainted with this behavioural expression and have experience of creating relationships with the boys. Furthermore, findings show that the informants are concerned with that the boys should be seen for who they are. It is found that the informants work to ensure that the boys are secure in their relationship and in their fellowship. It is also mentioned that the informants have good experience of using situations outside the classroom to build the relationship. From the research, I find that the teachers are concerned about the boys' relationship with fellow students, and that the informants are concerned with helping the boys build relationships within their fellowship. The findings from the research also show that the informants can experience the relationship with the boys as challenging. Challenges related to time and resistance from the boys are highlighted.