Samarbeid på tvers: PP-rådgiveres perspektiver på tverrfaglig samarbeid i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138615Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven tar jeg for meg erfaringene PP-rådgivere har med tverrfaglig samarbeid med skolen. Sentrale temaer i oppgaven vil være tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon. For å få flere perspektiver rundt erfaringene PP-rådgiverne har, vil ulike forskningsartikler og rapporter være relevant i drøftingen. Den økte tilstedeværelsen i skolen, det ulike barnesynet og det gode tverrfaglige samarbeidet, er punkter som drøftes basert på tidligere forskning og teori. Hensikten med studien er å se nærmere på hvilke erfaringer PP-rådgivere står med når det gjelder det tverrfaglige samarbeidet og kommunikasjonen med skolen. Problemstillingen er følgende: «Hvordan opplever et utvalg PP-rådgivere tverrfaglig samarbeid i skolene?»Masteroppgaven bygger på en kvalitativ undersøkelse med intervju som metode. Det var et semistrukturert intervju som ble gjort med et utvalg fra PP-tjenesten. I oppgaven tar jeg i bruk en fenomenologisk tilnærming, som vil si at fokuset er på hvordan livsverdenen til de ulike informantene oppleves av dem selv. For å få frem livsverden til informantene, har jeg kommet frem til at intervju er mest hensiktsmessig som metode. Utvalget består av tre PP-rådgivere som jobber tett opp mot skolesektoren. Her er det fokus rundt hvordan erfaringer, opplevelser og ulike refleksjoner de tre PP-rådgiverne har om de to ulike fenomenene, tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon, som henger sammen. Analysen viser at erfaringene tilsier at de startet med økt tilstedeværelse allerede før den nye Opplæringsloven har blitt gjeldende. Den nye Opplæringsloven trer i kraft august 2024. Erfaringen rundt den økte tilstedeværelsen i skolen har i relativt stor grad vært positive. Det er viktig å avklare roller og forventninger i samarbeidet mellom PP-rådgiverne og skolen. Rolle- og forventningsavklaring er det som erfares som en av flere utfordringer i samarbeidet. Arbeid på systemnivå fremfor individnivå er noe PP-rådgiverne vil gjøre, og det har kunne oppleves som utfordrende. Erfaringene rundt kommunikasjon viser seg å være en viktig faktor i det tverrfaglige samarbeidet for PP-rådgiverne. Tilgang til å være tettere på lærere oppleves som positivt, da PP-rådgiverne får muligheten til å være tidligere ute på lavest nivå. Analysen viser at det å være tettere på, kommunisere med de ulike kompetansene som instansene har og å ha en felles forståelse vil være viktige bidragsytere i det tverrfaglige samarbeidet. In this master's thesis, I examine the experiences that Educational-Psychological Advisors (PP-rådgivere) have with interdisciplinary collaboration with schools. Central themes in the thesis will be interdisciplinary collaboration and communication. To gain various perspectives on the experiences of the Educational-Psychological Advisors, different research articles and reports will be relevant in the discussion. The increased presence in schools, the different perspectives on children, and effective interdisciplinary collaboration are points discussed based on previous research and theory. The purpose of the study is to take a closer look at the experiences Educational-Psychological Advisors have concerning interdisciplinary collaboration and communication with schools. The research question is: "How do a selection of Educational-Psychological Advisors perceive interdisciplinary collaboration in schools?"
The master's thesis is based on a qualitative study using interviews as the method. A semi-structured interview was conducted with a sample from the Educational-Psychological Service (PP-tjenesten). I employ a phenomenological approach in the thesis, which means that the focus is on how the lifeworld of the various informants is experienced by them. To bring out the lifeworld of the informants, I have found that interviews are the most suitable method. The sample consists of three Educational-Psychological Advisors who work closely with the school sector. The focus is on the experiences, perceptions, and various reflections the three Educational-Psychological Advisors have on the two different phenomena, interdisciplinary collaboration, and communication, which are interconnected.
The analysis shows that experiences indicate an increased presence already before the new Education Act comes into effect. The new Education Act comes into force in August 2024. The experiences regarding the increased presence in schools have generally been positive. It is important to clarify roles and expectations in the collaboration between Educational-Psychological Advisors and schools. Role and expectation clarification is experienced as one of several challenges in the collaboration. Working at the system level rather than the individual level is something Educational-Psychological Advisors aim to do, and it can be experienced as challenging. Experiences regarding communication turn out to be an important factor in interdisciplinary collaboration for Educational-Psychological Advisors. Being closer to teachers is perceived positively, as Educational-Psychological Advisors get the opportunity to intervene earlier at the lowest level. The analysis shows that being closer, communicating with the various competencies that the different bodies have, and having a common understanding will be important contributors to effective interdisciplinary collaboration.