Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRochmann, Silje.
dc.date.accessioned2024-07-05T16:10:44Z
dc.date.available2024-07-05T16:10:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231804608:45973978
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138616
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMed idèanalyse som metode undersøker denne oppgaven hvordan spesialpedagogiske ideer kommer til uttrykk i tekstmaterialet for interessekartlegging. Ideene analyseres i lys av et teoretisk rammeverk hvor tolkninger søker å identifisere hvilken kunnskap og forestillinger som representativt kommer til uttrykk i tekstmaterialet. Slik Groven (2013, s. 10) hevder kan ulike måter å forholde seg til kunnskap og verden være av betydning for spesialpedagogisk praksis. Aktuelt for denne masteroppgaven er det identifisert og drøftet hvordan ulike forestillinger om spesielle behov og spesialpedagogiske tiltak kommer til uttrykk i tekstmaterialet for interessekartlegging. Videre er det drøftet hvordan ulike forestillinger kan vurderes å være av betydning for spesialpedagogisk faglig utøvelse. Betydningen av ulike tilnærminger til spesialpedagogiske ideer kan i denne oppgaven vise til drøfting av hvordan elever med rett til spesialpedagogisk tilrettelegging konstrueres og hvilke mekanismer som kan hevdes å skape eller begrense faglig utvikling. Problemstillingen som er utarbeidet for oppgaven er; Hvilke spesialpedagogiske ideer kommer til uttrykk i interessekartleggingen utviklet av statped og hvordan kan de tolkes i lys av teori om vanskeorientert og relasjonelt spesialpedagogisk paradigme? Resultater i denne oppgaven gjenspeiler et kvalitativt forskningsdesign. Resultater henviser her til tolkninger av tekstmaterialet i lys av det teoretiske rammeverket. Resultater kan også påpekes som aktuelle hvor analyseresultater og spesialpedagogisk faglig utøvelse ses i sammenheng og bidrar til refleksjoner. Konkrete resultater for prosjektet i denne oppgaven kan blant annet vise til hvordan det identifiseres motsetningsforhold i det analyserte tekstmaterialet. Motsetningene kommer til uttrykk hvor spesielle behov tilnærmes med en vanskeorientert tilnærming i kartleggingsmaterialet, men også uttrykker intensjoner om å være en motvekt til å konstruere elever med utgangpunkt i vansker. Resultatene av analysen har her bidratt til drøfting av faktorer som kan være av betydning for motsetningsforholdet som fremtrer i tekstmaterialet. Øvrige resultater kan vise til tolkninger av hvordan spesialpedagogiske tiltak kan utgå med ulike forestillinger om nytte og effekt. Resultater viser her videre til en drøfting av hvordan samfunnets og profesjoners forventinger kan hevdes å bidra til et opplæringstilbud som ikke nødvendigvis samsvarer med elevenes behov og forventinger.
dc.description.abstractUsing idea analysis as a method, this thesis examines how special educational ideas are expressed in the text material for interest mapping. The ideas are analysed in light of a theoretical framework where interpretations seek to identify how knowledge and notions are representatively expressed in the text material. As Groven (2013, p. 10) argues, different ways of relating to knowledge and the world may be essential for practicing special education. Relevant for this master’s thesis it is identified and discussed of how different notions of special needs and special educational measures are expressed in the text material, and further how this can be of meaning for professional special education practice. In this thesis, the meaning of different approaches to special educational ideas can refer to a discussion of how students with the right to special educational adaptation are constructed and what mechanisms can be claimed to create or limit professional development. The problem statement prepared for the thesis is; What special educational ideas are expressed in the interest mapping developed by Statped and how can they be interpreted in light of theory of difficulty-oriented and relational special education paradigm? Results in this thesis reflect a qualitative research design. Results refers to interpretations of the text material considering the theoretical framework. Results can also be pointed out as relevant where analysis results and special education professional practice are seen in context and contribute to reflections. Concrete results for the project in this thesis can refer to, how contradictions are identified in the analysed text material. The contradictions are expressed where special needs are approached with a difficulty-oriented approach, but also express intentions to be a counterweight to constructing students based on difficulties. The results of the analysis have contributed to a discussion of factors that may have a bearing on the contradiction that emerges in the text material. Other results refer to interpretations of how special educational interventions can proceed with different notions of benefits and effect. Results refers in this context to discussions of how the expectations of society and professions can be claimed to contribute to an education that does not necessarily correspond to the needs and expectations of the students.
dc.languagenno
dc.publisherInland Norway University
dc.titleIdèanalyse av tekstmaterialet for interessekartlegging.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record