Oppdeling av Troms og Finnmark fylkeskommune sett fra et lederperspektiv
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven er å finne ut hvilke erfaringer og forventninger ledere fra Finnmark har til den forestående oppdelingen av de nylig sammenslåtte fylkene til Troms og Finnmark fylkeskommune. Oppgaven tar for seg utvalgte ledere sine historier fra sammenslåingen og hvilke forventninger det er til den fremtidige oppdelingen av Troms og Finnmark fylkeskommune.
Oppgaven bruker instrumentell og institusjonell teori som rammeverk. Empiri er hentet ut fra 8 individuelle semistrukturerte intervjuer med ledere i region Finnmark.
Våre empiriske funn viser at en stor andel av informantene forteller at de ansatte synes sammenslåingen var uheldig, og at de har store forventninger til den fremtidige oppdelingen. Det framkommer også i undersøkelsen at det det finnes interessenter og interessegrupper i organisasjonen med ulike interesser og motstridende mål. Noen synes at det var positivt å være sammenslått og er negativ til en oppdeling. Andre synes sammenslåingen var uheldig og har store forventninger til den oppsplitting. Vi har også funnet ut at noen av de ansatte i en politisk organisasjon er positive til en sammenslåing og de er positive til en oppsplitting.
Et interessant funn som ikke er sterkt underbygget, viser at denne reformen mest har vært symbolikk. Reformer er en myte, som kan oppstå gjennom ytre press for å tilpasse seg omgivelsene og etterligne andre vellykkede organisasjoner. Dette for å skape legitimitet i omgivelsene. Oppsummert kan vi slå fast at erfaringene har stor betydning for forventingene til oppsplittingen. The purpose of this master's thesis is to find out what experiences and expectations managers from Finnmark have regarding the impending division of the recently merged counties into Troms and Finnmark county council. The assignment deals with selected leaders' stories from the merger and what expectations there are for the future division of Troms and Finnmark county council.
The thesis uses instrumental and institutional theory as a framework. Empirical evidence is drawn from 8 individual semi-structured interviews with managers in the Finnmark region.
Our empirical findings show that a large proportion of the informants say that the employees think the merger was unfortunate, and that they have high expectations for the future division. It also appears in the survey that there are stakeholders and interest groups in the organization with different interests and conflicting goals. Some think that it was positive to be united and are negative about a division. Others think the merger was unfortunate and have high expectations for the split. We have also found that some of the employees in a political organization are positive about a merger and they are positive about a split.
An interesting finding that is not strongly substantiated shows that this reform has mostly been symbolic. Reforms are a myth, which can occur through external pressure to adapt to the environment and imitate other successful organizations. This is to create legitimacy in the environment. In summary, we can state that the experiences are of great importance for the expectations of the split.