• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En vurdering av ungdomsskoleelevers celleteorikunnskaper

Bossum, Andreas
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3138985
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 MGL2510 [179]
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker ungdomsskoleelevers forståelse av celleteori, en viktig bærende ide i naturfag. Ved hjelp av en metodisk triangulering, bestående av skriftlige oppgaver, tegneoppgave og intervju, har studien adressert flere forskningsspørsmål som omhandler hvordan elever viser en forståelse for celleteorien. Dette omfatter både teorien i seg selv, men også hvordan den kan kobles til praktiske eksempler i hverdagen. Studien viser at flertallet av elevene mangler kjennskap til celleteorien. Kun et fåtall av elevene kunne beskrive deler av teorien, med lite detaljerte forklaringer. Elevenes forståelse er ofte overfladisk, og de viser en begrenset evne til å anvende teorien på komplekse biologiske prosesser eller hverdagslige fenomener. Elevene viste heller ikke evne til å koble celleteorien til praktiske eksempler, noe som indikerer at mange ungdomsskoleelever forlater skolen uten en fundamental forståelse av celleteorien. Dette kan begrense deres kapasitet til å bygge videre på kunnskap og ta selvstendige valg som er vitenskapelig forankret. Funnene i studien indikerer at dagens undervisningspraksis ikke fullt ut møter behovet for dybdelæring i naturfag når det gjelder celleteori. Oppgaven gir innsikt i elevers nåværende forståelse av celleteorien og belyser viktige områder for forbedring i naturfagundervisning.
 
This master thesis examines the understanding of cell theory among middle school students,

a key foundational concept (big idea) in science education. Utilizing methodolical

triangulation consisting of written assignments, drawing tasks, and interviews, the study has

adressed several research questions concerning how students demonstrate an understanding

of cell theory, both the theory itself and how it can be linked to practical examples in

evryday life. The study shows that the majority of the students lack knowledge of cell

theory. Only a few studenst could describe parts of the theory, with explanations lacking in

detail. Students understanding is often superficial, and they show limited ability to apply the

theory to complex biological processes or everyday phenomena. Studenst also lacked the

ability to link cell theory to practical examples, indicating that many middle school students

leave school without a fundamental understanding of cell theory. This may limit their

capacity to build on knowledge and make independent, scientifically grounded decisions.

The findings indicate that current teaching practices do not fully meet the need for in-depth

learning in science education regarding cell theory. The thesis provides insights into students

current understanding of cell theory and highlights important areas for improvement in

science teaching.
 
Publisher
Inland Norway University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit