En vurdering av ungdomsskoleelevers celleteorikunnskaper
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker ungdomsskoleelevers forståelse av celleteori, en viktig bærende ide i naturfag. Ved hjelp av en metodisk triangulering, bestående av skriftlige oppgaver, tegneoppgave og intervju, har studien adressert flere forskningsspørsmål som omhandler hvordan elever viser en forståelse for celleteorien. Dette omfatter både teorien i seg selv, men også hvordan den kan kobles til praktiske eksempler i hverdagen. Studien viser at flertallet av elevene mangler kjennskap til celleteorien. Kun et fåtall av elevene kunne beskrive deler av teorien, med lite detaljerte forklaringer. Elevenes forståelse er ofte overfladisk, og de viser en begrenset evne til å anvende teorien på komplekse biologiske prosesser eller hverdagslige fenomener. Elevene viste heller ikke evne til å koble celleteorien til praktiske eksempler, noe som indikerer at mange ungdomsskoleelever forlater skolen uten en fundamental forståelse av celleteorien. Dette kan begrense deres kapasitet til å bygge videre på kunnskap og ta selvstendige valg som er vitenskapelig forankret. Funnene i studien indikerer at dagens undervisningspraksis ikke fullt ut møter behovet for dybdelæring i naturfag når det gjelder celleteori. Oppgaven gir innsikt i elevers nåværende forståelse av celleteorien og belyser viktige områder for forbedring i naturfagundervisning. This master thesis examines the understanding of cell theory among middle school students,a key foundational concept (big idea) in science education. Utilizing methodolicaltriangulation consisting of written assignments, drawing tasks, and interviews, the study hasadressed several research questions concerning how students demonstrate an understandingof cell theory, both the theory itself and how it can be linked to practical examples inevryday life. The study shows that the majority of the students lack knowledge of celltheory. Only a few studenst could describe parts of the theory, with explanations lacking indetail. Students understanding is often superficial, and they show limited ability to apply thetheory to complex biological processes or everyday phenomena. Studenst also lacked theability to link cell theory to practical examples, indicating that many middle school studentsleave school without a fundamental understanding of cell theory. This may limit theircapacity to build on knowledge and make independent, scientifically grounded decisions.The findings indicate that current teaching practices do not fully meet the need for in-depthlearning in science education regarding cell theory. The thesis provides insights into studentscurrent understanding of cell theory and highlights important areas for improvement inscience teaching.