Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorErtel, Haakon Alexander
dc.date.accessioned2024-07-06T16:10:34Z
dc.date.available2024-07-06T16:10:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231465683:106642056
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138987
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne studien undersøker elevdialoger og multimodalitet i arbeid med digitale verktøy og fysiske komponenter. Elevutvalget er basert på to grupper på 9.trinn, tre elever i hver. Studien har som formål å undersøke hvordan elevene deltar i samtaler om elektronkrets. Med bakgrunn i dette har jeg formulert følgende problemstilling: Hvordan deltar elevene i utforskende dialoger om elektronkrets når de arbeider digitalt og praktisk. Gjennomføringen av studien er delt inn i tre faser, som består av en innledende fase, en digital gjennomføring og en praktisk fase. Datamaterialet består av lydopptak fra dialoger i de to elevgruppene når de samarbeider om problemløsning digitalt og praktisk. For å analysere datamaterialet er det blitt brukt en kombinasjon av rammeverk som identifiserer samtaletyper og multimodal analyse. Funn fra analysen presenteres gjennom samtaleutdrag, og funnene viser at utforskende og kumulative samtaler dominerer i alle de tre fasene av undersøkelsen. Dialogtypene varierte mellom de to gruppene, og konfliktbaserte samtaler ble for eksempel kun identifisert i gruppe 1. Videre viser studiens funn at gruppene bruker ulike multimodale moduser, der språk er den mest brukte formen. Oppsummert kommer det fram at elevene arbeider engasjert med problemløsning rundt den digitale og praktiske oppgaven. De stiller spørsmål til hverandre og oppdager sammenhenger mellom det digitale og det praktiske. Funnene viser også at det digitale verktøyet som ble benyttet hadde noen svakheter i sin funksjon som utfyllende representasjon, og at det påvirker dialogen mellom elevene. Nøkkelord: Multimodal kommunikasjon, problemløsning, elektriske kretser og digitale læringsverktøy.
dc.description.abstractAbstract Title: Student dialogues and multimodal work in digital and practical tasks. This study explores student dialogues and multimodality in the context of working with digital tools and physical components. The aim of the study is to examine how students engage in exploratory dialogues about electronic circuits when working both digitally and practically. To address this, the following research question was formulated: How do students participate in exploratory dialogues about electronic circuits when working digitally and practically The study was conducted in three phases, an introductory phase, a digital implementation phase, and a practical phase. The research involved two groups of three 9th-grade students. Data collection involved audio recordings of dialogues between the two student groups as they collaborated on problem-solving tasks in both digital and practical settings. A combination of frameworks identifying conversation types and multimodal analysis was employed to analyze the data material. Findings from the analysis are presented through excerpts of conversations. The results indicate that exploratory and cumulative dialogues were the dominant types of interaction in all three phases of the study. However, the types of dialogues varied between the two groups, with conflict-based dialogues only being observed in one of the groups. Additionally, the study's findings indicate that the groups employed different multimodal modes, with language being the most prevalent of communication. In summary, the study demonstrates that students actively engage in problem-solving in both the digital and practical task. They ask each other questions and make connections between the digital and the practical aspect of the tasks. The findings also highlight some limitations of the digital tool used in the study, particularly in its function as a complementary representation, and how these limitations influenced the students dialogues. Keywords: Multimodal communication, problem-solving, electrical circuits, and digital learning tools.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleElevdialoger og multimodalt arbeid ved digitale og praktiske oppgaver
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record