Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBakkerud, Ann Kristin
dc.date.accessioned2024-07-06T16:10:48Z
dc.date.available2024-07-06T16:10:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231804232:99517223
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138992
dc.description.abstractBeskrivelser er en naturlig del av menneskets hverdag. Gjennom beskrivelser kan vi sette ord på det vi ser og opplever, og det hjelper oss til å forstå både oss selv og verden rundt oss. Ved å bruke Ian Hackings teori om «The looping effects of human kinds”, har denne studien som målsetting å belyse hvordan bruk av kategorier kan skape forståelse av elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser. Studiens forskningsspørsmål har kartlagt hvilke kategorier som benyttes for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser, og hva som er dominerende kategori, hvilken forståelse pedagogene har av utviklingsmessige språkforstyrrelser, samt hvilke tiltak pedagogene gjør ovenfor disse elevene. Intervju av tre lærere i grunnskolen viser at utfordrende adferd dominerer beskrivelsen av elevene, mens øvrige karakteristikker kommer i andre rekke. Studien viser også at pedagogene har god forståelse av vansken og gjennomfører tiltak som fører til en «looping effect» hvor eleven kommer ut av en negativt ladd kategori. Bredden i beskrivelser av elevene synligjør også behovet for økt bevissthet knyttet til bruk av kategorier ovenfor elever, og hvilke konsekvenser det kan ha for deres faglige og sosiale utvikling.
dc.description.abstractDescriptions are a natural part of human life. Through descriptions, we can articulate what we see and experience, helping us understand both ourselves and the world around us. Drawing upon Ian Hacking's theory of «The looping effects of human kinds», this study aims to investigate how the use of categories can facilitate understanding of students diagnosed with developmental language disorders. The research questions of the study have identified which categories are used for students with developmental language disorders, which category is dominant, the understanding educators have of developmental language disorders, and the intervention educators take with these students. Interviews with three primary school teachers reveal that challenging behaviour predominates the description of the students, while other characteristics come second. The study also demonstrates that educators have a good understanding of developmental language disorder and implement interventions fostering a constructive «looping effect», guiding students away from negative categorizations. The extent of descriptions portraying these students also highlights the need for increased awareness regarding the use of categories for students and the consequences it may have for their academic and social development.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres forståelse av elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel