En kvalitativ studie om psykomotoriske fysioterapeuters erfaringer fra oppfølgingen av barn og unge med spiseforstyrrelse.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138993Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSammendrag
SAMMENDRAG
Tittel: En kvalitativ studie om psykomotoriske fysioterapeuters erfaringer fra oppfølgingen av barn og unge med spiseforstyrrelse.
Bakgrunn: Det er en økning i antall barn og unge med spiseforstyrrelser i Norge. Psykomotoriske fysioterapeuter har sitt kunnskapsfelt i kropp. Imidlertid er det få psykomotoriske fysioterapeuter som har oppfølging av barn og unge med spiseforstyrrelse.
Hensikt: Studiens hensikt og problemstilling var å undersøke og forstå hvilke erfaringer psykomotoriske fysioterapeuter som møter barn og unge med spiseforstyrrelse har. Det med bakgrunn i et ønske om å formidle kunnskap og inspirasjon til fagfeltet og andre fysioterapeuter. Videre var hensikten å synliggjøre psykomotoriske fysioterapeuters rolle i oppfølgingen av barn og unge med spiseforstyrrelse.
Metode: For å besvare problemstillingen ble det benyttet en kvalitativ metode med et utforskende og beskrivende design. Studien er plassert innenfor fenomenologien og hermeneutikken. Det ble utført fem individuelle semistrukturerte intervjuer med psykomotoriske fysioterapeuter, som hadde erfaring fra oppfølging av barn og unge med spiseforstyrrelse. For å analysere datamaterialet ble Systematisk tekstkondensering (STK) benyttet.
Resultat: Analysene resulterte i fire hovedtemaer; 1) Bevissthet rundt individuell tilnærming og oppfølging, 2) Kompleksiteten og det sammensatte ved sykdommen, 3) Særstilling ved å få tilgang gjennom kroppen, 4) Varierende samarbeid på tvers av tjenestenivåer.
Oppsummering: Funn i denne studien avdekker erfaringer som beskriver nyanser og detaljer om psykomotoriske fysioterapeuters tilnærming til oppfølging av barn og unge med spiseforstyrrelse. Det er få tidligere studier som undersøker psykomotoriske fysioterapeuters erfaringer med oppfølging av barn og unge med spiseforstyrrelse. Studien bidrar derfor med viktig kunnskap om psykomotoriske fysioterapeuters rolle i oppfølgingen, slik de erfarer den selv.
Nøkkelord: Psykomotorisk fysioterapi, fysioterapi, spiseforstyrrelse, barn, unge, ungdommer. ABSTRACT
Title: A qualitative study on psychomotor physiotherapists' experiences from the follow-up of children and young people with eating disorders.
Background: There is an increase in the number of children and young people with eating disorders in Norway. Psychomotor physiotherapists have their field of knowledge in the body. However, there are few psychomotor physiotherapists who follow up children and young people with eating disorders.
Purpose: The purpose and problem of the study was to investigate and understand the experiences of psychomotor physiotherapists who meet children and young people with eating disorders. This is based on a desire to convey knowledge and inspiration to the field and other physiotherapists. Furthermore, the purpose was to highlight the role of psychomotor physiotherapists in the follow-up of children and young people with eating disorders.
Method: To answer the problem, a qualitative method was used with an exploratory and descriptive design. The study is placed within phenomenology and hermeneutics. Five individual semi-structured interviews were conducted with psychomotor physiotherapists, who had experience of following up children and young people with eating disorders. To analyze the data material, Systematic Text Condensation (STK), was used.
Findings: The analyzes resulted in four main themes; 1) Awareness of individual approach and follow-up, 2) The complexity and complexity of the disease, 3) Special position by gaining access through the body, 4) Varying collaboration across service levels.
Summary: Findings in this study reveal experiences that describe nuances and details about psychomotor physiotherapists' approach to follow-up of children and young people with eating disorders. There are few previous studies that examine psychomotor physiotherapists' experiences with follow-up of children and young people with eating disorders. The study therefore contributes important knowledge about the role of psychomotor physiotherapists in the follow-up, as they experience it themselves.
Keywords: Norwegian psychomotor physiotherapy, physiotherapy, eating disorder, children, young people, adolescents, youth.