Hvordan opplever nyutdannede lærere i videregående skole å få den veiledningen og støtten de har behov for?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139002Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan nyutdannede lærere i videregående skole opplever å få den veiledningen og støtten de har behov for. Problemstillingen som danner grunnlag for denne oppgaven er: Hvordan opplever nyutdannede lærere i videregående skole å få den veiledningen og støtten de har behov for?Bakgrunnen for å la studien omhandle lærere i videregående opplæring er dels fordi lærere i videregående skole får mindre veiledning enn lærere grunnskole (Rambøll, 2021, s.33), dels fordi jeg har hatt personalansvar for nyutdannede lærer og fordi jeg har medansvar for dagsamlinger for nyutdannede lærere inneværende år. Det er derfor av egeninteresse og yrkesmessige årsaker at jeg dykker ned i denne tematikken. Formålet med oppgaven er å bidra med kunnskap om hvordan nyutdannede lærere opplever sin yrkeshverdag, og dermed være i stand til å legge enda bedre til rette for en god start i yrket som lærer. Metoden som er benyttet for å undersøke og besvare problemstillingen er kvalitativ forskningsmetode, individuelle intervju og semistrukturert intervjuguide. Jeg har intervjuet fem nyutdannede lærere fra fire forskjellige videregående skoler. Empiriske data er også hentet fra en samling for nyutdannede lærere i en fylkeskommune (vedlegg 4). 27 lærere svarte på evalueringen. Lærernes refleksjoner over hvordan de opplever å få den veiledningen og støtten de har behov for er presentert, analysert og drøftet opp mot aktuell litteratur. Oppgavens teoretiske innhold tar utgangspunkt i de nasjonale retningslinjene for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere, evalueringer og kunnskapsgrunnlag knyttet til veiledning av nyutdannede lærere, veiledningsteori, organisasjonsteori og HR-perspektivet i et arbeidsgiverforhold.Tydelige funn i denne masteroppgaven er at nyutdannede lærere i videregående opplæring har behov for praktisk støtte i hverdagen, og opplæring i bruk av skolens plattformer. Nyutdannede lærere trenger veiledning, særlig når det oppstår utfordringer av ulik art. I den første perioden som nyutdannet lærer framstår det å løse problemer som viktigere for informantene enn refleksjoner knyttet til egne erfaringer og utvikling av praksis. En god relasjon mellom veileder og veisøker er viktig for at veiledningsforholdet skal fungere godt. Støtte fra kolleger og faddere er av stor betydning for informantenes trivsel og mestring. Andre tydelige funn i denne oppgaven er at veiledningen blir nedprioritert eller utsatt om det ikke er avsatt tid til veiledning i både veileders og veisøkers timeplan. Lærerne som deltar i individuell- og gruppeveiledning er fornøyd med dette, men det kan være utfordrende å vite hva de kan få veiledning på. This master’s thesis examines how newly graduated teachers in upper secondary school experience receiving the guidance and support they need. The research question that forms the basis for this thesis is: How do newly qualified teachers in upper secondary school experience receiving the guidance and support they need? The reason for focusing this study on teachers in upper secondary schools is partly because teachers in upper secondary schools receive less guidance than primary school teachers (Rambøll, 2021, p. 33), partly because I have had personnel responsibility for newly qualified teachers, and partly because I have co-responsibility for day gatherings for newly qualified teachers. Therefore, it is out of personal interest and professional reasons that I investigate this theme.The purpose of the thesis is to contribute knowledge about how newly qualified teachers perceive their working day, and thus be able to provide even better conditions for a good start in the teaching profession. The assignment aims to gain insight and knowledge about how newly graduated teachers in secondary education reflect on their own world of lived experiences. The research question that forms the basis for this assignment is: How do newly graduated teachers in secondary education experience receiving the guidance and support they need?The method used to investigate and answer the research question is qualitative research method, individual interviews, and semi-structured interview guide. I have interviewed five newly qualified teachers from four different upper secondary schools. Empirical data on the topic was also collected from 27 teachers who participated in a gathering for newly qualified teachers in a county municipality (appendix 4). The teachers' reflections on how they perceive receiving the guidance and support they need are presented, analysed, and discussed against relevant literature. The theoretical content of the assignment is based on the national guidelines for guidance of newly graduated teachers, evaluations and knowledge bases related to guidance of newly graduated teachers, guidance theory, organizational theory, and the HR perspective in an employment relationship. Clear findings in this master's thesis are that newly qualified teachers in upper secondary education need practical support in everyday life, and training in the use of the school's platforms. Newly qualified teachers need guidance, especially when various challenges arise, and it is of great importance that there is a good relationship between the guide and the seeker for the guidance relationship to work well.Reflections related to personal experiences and development of practice appear less important to the informants in this first period as a newly qualified teacher than solving immediate problems. Support from colleagues and mentors is highlighted as an important factor and is of great importance for the informants' well-being and mastery. Other clear findings in this thesis are that guidance is downgraded or postponed if no time is allocated for guidance in both the guide's and the seeker's timetable. The teachers who participate in individual and group guidance are satisfied with this, but it can be challenging to know what they can get guidance on.