De fem store i skolers beredskapstrening
Abstract
Målet med denne oppgaven er å undersøke hvor godt forberedt ledergrupper i skolen opplever at de er, for å møte en eventuell alvorlig hendelse i skolens miljø. Min egen opplevelse var at trening og forberedelse på alvorlige hendelser er nedprioritert i en travel hverdag, der daglig drift og skoleutvikling tar mye av tiden.
Teorigrunnlaget i oppgaven er Eduardo Salas et al. sin artikkel «Is there a "Big five" in Teamwork», som viser til fem ferdigheter (core components) og tre opprettholdende faktorer (supporting coordinating mechanisms) i effektivt teamarbeid. Det er gjennomført bordøvelser i tre ledergrupper, i tillegg til å intervjue ledere fra tre ulike skoler. Oppgaven har undersøkt om Salas et al. sin teori er relevant og overførbar til håndtering av alvorlige hendelser innen skoleledelse. Dette innebærer om teoriens definerte ferdigheter og opprettholdende faktorer faktisk påvirker teamets effektivitet og forberedelse til eventuelle alvorlige hendelser i skolens miljø. Mitt hovedfunn er at ferdighetene teamledelse, støttende atferd, tilpasningsdyktighet og lagarbeid er høyst relevant i ledergrupper i skolen. Sammen med de opprettholdende faktorene sirkelkommunikasjon, gjensidig tillit og felles forståelse, vil disse ferdighetene påvirke teamets evne til å handle effektivt, samt ledernes egen opplevelse av å være forberedt. Med utgangspunkt i informasjonsinnhentingen, kan det se ut som at ledere i skoleorganisasjoner ikke opplever at ferdigheten gjensidig monitorering har like stor innvirkning.
Skoler er organisasjoner som tilfeldigvis kan havne i akutte, alvorlige hendelser, og lederne må trene på ferdigheter deretter. Selv om skoleledere i stor grad føler at de vil mestre håndteringen av alvorlige hendelser, er de likevel samstemte på at de ønsker og trenger mer øving. Lederne opplever at det er behov for flere øvelser og mer diskusjon rundt hvordan man møter en alvorlig hendelse i skolen, siden dette ikke er en del av virksomhetens daglige fokus. Tydelige roller, og øving på håndtering av alvorlige hendelser, medfører at den enkelte leder blir tryggere på seg selv og sitt team. I tillegg er god kommunikasjon, både i daglig samhandling og i stressede situasjoner, en viktig ferdighet for å skape effektive, gode team.
Det er samarbeidet mellom lederne, med utgangspunkt i tillitsfullt arbeidsmiljø, som oppleves som det som gir mest støtte i hverdagen. Ledere viser til felles erfaring og tidligere samarbeid som viktige elementer i å kjenne seg trygg på eventuelle fremtidige hendelser. I tillegg medfører en aktiv og operativ hverdag, med små og store episoder der mange ulike mennesker er samlet under et tak, at mange ledergrupper opplever å være robuste og operative i potensielle krisehendelser. Organisasjoners felles verdigrunnlag bidrar også til at ledere har en tydelig prioritering, som medfører økt trygghet og tillit i det daglige arbeide, så vel som i krisesituasjoner. The aim of this assignment is to investigate how well prepared leadership teams in schools perceive themselves to be in potential serious incidents within the school environment. My own experience was that training and preparation for serious incidents are often neglected in a busy daily schedule, where operational tasks and school development consume much of the time.
The theoretical foundation for the assignment is Eduardo Salas et al.'s article "Is there a "Big five" in Teamwork", which refers to five skills (core components) and three sustaining factors (supporting coordinating mechanisms) in effective teamwork. Tabletop exercises have been conducted with three leadership teams, in addition to interviews with leaders from three different schools. The assignment has examined whether Salas et al.'s theory is relevant and transferable to crisis management in school leadership. This involves whether the theory's defined skills and sustaining factors actually affect the team's effectiveness and preparation for serious incidents in the school environment. My main finding is that the skills team leadership, backup behavior, adaptability and team orientation are highly relevant in leadership groups in schools. Together with the sustaining factors of closed loop communication, mutual trust and shared mental models, these skills will influence the team's ability to act effectively, as well as the leaders' own experience of being prepared. Based on the information gathered, it may appear that leaders in school organizations do not perceive the skill of mutual performance monitoring to have as great an impact.
Schools are organizations that may inadvertently find themselves in acute, serious incidents, and leaders need to train their skills accordingly. Although school leaders largely feel confident in their ability to manage serious incidents, they nevertheless agree that they want and need more practice. The leaders feel that there is a need for more exercises and discussions on how to handle a serious incident in school, as this is not part of the organization’s daily focus. Clear roles and practice in handling serious incidents make individual leaders more confident in themselves and their teams. In addition, good communication, both in daily interactions and in stressful situations, is an important skill for creating efficient, cohesive teams.
It is the collaboration among leaders, based on a trusting work environment, that is perceived as providing the most support in everyday life. Leaders refer to shared experiences and previous collaborations as important elements in feeling confident about any future events. In addition, an active and operational daily routine, with small and large episodes where many different people are gathered under one roof, leads many leadership teams to feel robust and operational in potential crisis situations. The shared values of organizations contribute to leaders having clear priorities, which leads to increased confidence and trust in daily work, as well as in crisis situations.