Design av kroppslige aktiviteter med fokus på trygghet og positive opplevelser for elever med særskilte behov.
Abstract
Sammendrag Dette dokumentet er den delen av vår entreprenørielle masteroppgave som heter “skriftlig begrunnelse og refleksjon”. I dokumentet reflekterer vi omkring produktet vi har utviklet.
Gjennom pedagogisk designforskning har vi utviklet tre øvelser på en barneskole i Innlandet. Her har vi samarbeidet med en spesialpedagogisk elevgruppe, i et tverrfaglig samspill med kroppsøving og matematikk. Øvelsene har sin forankring i designprinsippene kroppslig læring, positiv gjensidig avhengighet og trygghet. Disse designprinsippene har vært bærende for utviklingen av produktet. Gjennom to sykluser har vi på en systematisk og vitenskapelig måte testet, analysert og videreutviklet øvelsene. Vi har laget en nettside, som er en brukerveiledning til øvelsene. Nettsiden kan brukes av alle, men den er ment for pedagogisk personale, lærere eller andre som har tilknytning til læring og utvikling for elever i skolen. Øvelsene er utviklet på mellomtrinnet, med hovedfokus på elever med særskilte behov fra 5.-7. trinn.
Vi har kommet frem til en lokal undervisningsteori, som er revidert og utviklet på bakgrunn av funn og analyser gjennomført. Den presenteres slik: «Kroppslige aktiviteter kan bidra til å fremme trygghet og bidra til positiv-gjensidig-avhengighet for elever med særskilte behov i praktisk-matte.” Abstract This document is a presentation for the part of our entrepreneurial master thesis called "written explanation and reflection." In this document, we reflect on the product we have developed.
Through educational design research, we have developed three teaching exercises in a primary school in Inland of Norway. Here, we have collaborated with a special educational peer group, where an interdisciplinary physical and mathematical learning takes place. The exercises are rooted in the design principles of embodied learning, positive interdependence, and safety. These design principles have been fundamental to the development process. Through two cycles, we have systematically and scientifically tested, analyzed, and further developed the exercises. We have created a website, which serves as a user guide for the exercises. The website can be used by everyone, but it is intended for educational staff, teachers, and others associated with learning and development for pupils in school. Although the exercises are developed for lower secondary school, with a focus on students with special needs from 5th to 7th grade, they can be adapted for use across multiple grades with alternative adjustments.
We have developed a local instruction theory, revised and developed based on findings and analyses conducted. It is presented as: “Physical activities can contribute to promote security and encourage positive interdependence for students with special needs in practical mathematics.”