Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBergundhaugen, Eline
dc.date.accessioned2024-07-09T16:10:29Z
dc.date.available2024-07-09T16:10:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:51609184
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139444
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke muligheter nyutdannede norsklærere har for kompetanseutvikling når det gjelder lese- og skrivevansker. Studiens problemstilling lyder som følger: Hvilke muligheter erfarer nyutdannede norsklærere å ha for kompetanseutvikling for å kunne hjelpe elever med lese- og skrivevansker? På bakgrunn av at lærerens kompetanseutvikling både foregår gjennom utdanning og gjennom yrkesutøvelse i skolen, retter studien seg mot deres erfaringer fra disse to læringsarenaene. Studien er gjennomført som en kvalitativ undersøkelse, der formålet har vært å få fram nyutdannedes egne erfaringer og perspektiver om det aktuelle temaet. Jeg har tatt utgangspunkt i et datamateriale bestående av tre intervjuer med nyutdannede norsklærere som har begynt sin yrkeskarriere i grunnskolen. På bakgrunn av oppgavens problemstilling, er det teoretiske rammeverket todelt knyttet til feltet lese- og skrivevansker og lærerens profesjonalitet. Studien viser at de nyutdannede norsklærerne erfarte at temaet lese- og skrivevansker i liten grad ble vektlagt eksplisitt i deres lærerutdanning, samt at de opplevde begrensede muligheter for faglig kompetanseheving og refleksjon gjennom veiledningsordningen og i profesjonsfellesskapet. Den enkelte norsklærers kunnskapsgrunnlag om lese- og skrivevansker kan derfor anses som tilfeldig, og blir i større grad basert på erfaringer fremfor teoretiske og forskningsmessige perspektiv. Dette peker mot behovet for vektlegging av temaet lese- og skrivevansker i lærerutdanningen, og betydningen av å utvikle reflekterende og tilgjengelige profesjonsfellesskap på den enkelte skole.
dc.description.abstractThis master`s thesis investigates the opportunities available to newly graduated Norwegian language teachers for competance development regarding reading and writing difficulties. The research question guiding this study is: What opportunities do newly graduated Norwegian language teachers experience for competence development to assist student with reading and writing difficulties? Given that the teachers competence development occurs both through education and professional practice in schools, the study focus on their experiences within these two learning arenas. Conducted as a qualitative inquiry, the purpose in this study has been to elicit the experiences and perspectives of newly graduated teachers on the specific topic. The study draws upon data consisting of three interviews with newly graduated teachers who have commenced their professional careers in primary education. Based on the research question, the theoretical framework is twofold, encompassing the field of reading and writing difficulties as well as teacher professionalism. The study shows that the newly graduated teachers perceived that the topic of reading and writing difficulties was not explicitly emphasized in their teacher education, and they experienced limited opportunities for professional development and reflection through mentoring programs and professional learning communities. Consequently, the knowledge base of individual Norwegian language teachers may be considered haphazard, relying more on experiences than theoretical and research-based perspectives. This underscores the need to prioritize the topic of reading and writing difficulties in teacher education and emphasizes the importance of developing reflective and supportive professional communities within each school.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title«Jeg hadde jo ingen anelse, og ble jo egentlig bare kastet ut i det» En kvalitativ studie av nyutdannede norsklæreres erfaringer knyttet til egne muligheter for kompetanseutvikling om lese- og skrivevansker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel