Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorUlateig, Angard Frøydis
dc.date.accessioned2024-07-09T16:10:32Z
dc.date.available2024-07-09T16:10:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:229915650:51451863
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139445
dc.description.abstractNår vi vurderer betydningen av relasjonskompetanse i møte med deltakere i et avklaringstiltak, så innebærer det evnen til å kunne sette seg inn i deltakerens perspektiv, anerkjenne deres følelser og behov, og respondere på en støttende og respektfull måte. Gjennom relasjonskompetanse kan jobbkonsulenten bygge tillit hos deltakerne ved å vise empati, respekt og åpenhet. Evnen til å vise empati og lytte aktivt til deltakerens behov, bekymringer og mål er avgjørende for å skape en meningsfull og støttende relasjon. Gode kommunikasjonsevner er essensielle for å formidle informasjon, veilede og støtte deltakeren gjennom avklaringsprosessen. Disse elementene illustrerer viktigheten av relasjonskompetanse i møte med deltakere i et avklaringstiltak, og hvordan en sterk og støttende relasjon kan bidra til å fremme deltakerens karriereutvikling og veien mot arbeidslivet. Med dette som inspirasjon så har jeg valgt problemstillingen «Hvordan kan relasjonskompetanse hos jobbkonsulenter utvikles gjennom fagdager i en arbeidsinkluderingsbedrif» For å undersøke formålet med problemstillingen så har jeg gjennomført en kvalitativ tilnærming for å få inngående forståelse av hvordan relasjonskompetanse kan utvikles gjennom fagdager, med observasjon, rollespill, videoopptak og spørreskjema som metodikk. Analysen av datamaterialet ga tre funn som beskriver jobbkonsulentenes mulighet for læring og mestring, personlig kompetanse og evnen til selvrefleksjon og selvinnsikt.
dc.description.abstractWhen considering the importance of relational competence in interactions with participants in a clarification initiative, it involves the ability to understand the participant's perspective, recognize their feelings and needs, and respond in a supportive and respectful manner. Through relational competence, the job consultant can build trust with the participants by showing empathy, respect, and openness. The ability to demonstrate empathy and actively listen to the participant's needs, concerns, and goals is crucial for creating a meaningful and supportive relationship. Good communication skills are essential for conveying information, guiding, and supporting the participant through the clarification process. These elements illustrate the importance of relational competence in interactions with participants in a clarification initiative and how a strong and supportive relationship can contribute to promoting the participant's career development and path to employment. With this as inspiration, I have chosen the problem statement "How can relational competence among job consultants be developed through professional development days in an employment inclusion company?" To investigate the purpose of the problem statement, I conducted a qualitative approach to gain an in-depth understanding of how relational competence can be developed through professional development days, using observation, role-playing, video recording, and questionnaires as methodologies. The analysis of the data yielded three findings that describe the job consultants' opportunities for learning and mastery, personal competence, and the ability for self-reflection and self-awareness.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvordan kan relasjonskompetanse hos jobbkonsulenter utvikles gjennom fagdager i en arbeidsinkluderingsbedrift?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel