Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorGranås, Siri Skjebstad
dc.date.accessioned2024-07-09T16:10:33Z
dc.date.available2024-07-09T16:10:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:229915650:58596223
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139446
dc.description.abstractMålet med oppgaven min har vært å bruke fremtidsfortelling som metode for å se hva slags informasjon som ungdommene formidler i tekstene de skriver. Det å bruke fremtidige narrativer har vært spennende i møte med ungdom som står på kanten av stupebrettet på vei ut i livet. Hva slags drømmer og tanker de har hatt om fremtiden og hvordan de ser for seg å nå disse målene har vært ting de har kommunisert til meg gjennom tekstene. I teoridelen har jeg tatt for meg både teori som omhandler metoden jeg har valgt å bruke, og teori som omhandler analysen jeg gjør mot slutten. Det sosiologiske aspektet ved fremtid og karriere står sentralt, og jeg har tatt for meg flere typer teorier som er med på å danne grunnlag for analysen min. Resultatet fra analysedelen viser at ungdom tenker variert om fremtiden med tanke på drømmer, tanker og ambisjoner. Noen er svært målrettet, mens andre tar ting som det kommer. På den måten virker alles fremtid gjennomtenkte, altså at de har gjort seg noen refleksjoner rundt fremtiden. Ved å gjøre en narrativ og tematisk analyse av empirien og deler av empirien min, har jeg vist hvordan forskningsmetoden min har vært med på å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene. Ungdommene har gjennom den tematiske analysen vist at de tenker på fremtiden, karrieren og livets store valg. Nøkkelord: Fremtidsfortelling, narrativ karriereveiledning, karrierebeslutning, karriereutvikling, fire typer ungdomsliv
dc.description.abstractThe goal for my dissertation has been to use future narratives as a method to see what type of information the youth communicates in the texts they’ve written. To use the future narrative has been exciting when meeting these youths on the verge of adulthood. What kind of dreams they have for the future, and how they plan to achieve them are things they have communicated to me through the texts. In the theory part of my dissertation I have used theory regarding the method future narrative and regarding the analysis I do towards the end. The sociological aspect of future and career is central, and I have written about several different theories to find grounds for my analysis. The result from the analysis show that youth thinks quite varied about the future considering dreams, thoughts and ambitions. Some are very targeted, while others are more open-minded. So everyone have some thoughts about their future, and reflected about it. By doing a narrative and thematic analysis of my results,I have shown that my method has helped me answer my thesis statement and research questions. The youth have through the thematic analysis shown that they think about the future, their career and life’s big choices. Key words: Future narrative, narrative career counseling, careership, career development, four projects of the self
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleVeien inn i fremtiden - En studie av ungdoms fremtidsfortellinger
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record