Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorVeslegard, Anita Margrethe Kverndal
dc.date.accessioned2024-07-09T16:10:37Z
dc.date.available2024-07-09T16:10:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:229915650:84323852
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139449
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSAMMENDRAG Denne oppgaven er en breddemaster i karriereveiledning på 30 studiepoeng. Oppgaven ser på sammenhengen mellom frafall i videregående skole og relasjonens betydning mellom elev og rådgiver. Karriereveiledning i skolen ses på som et viktig bidrag til fullføring. Det kan se ut som at elever som fullfører videregående skole har et bedre utgangspunkt for en fremtidig yrkeskarriere, enn de som ikke fullfører. Ettersom karriereveiledning i skolen ses på som et viktig bidrag til at flere fullfører, er det relevant at grunnlaget for forskningsarbeidet er det profesjonelle forholdet mellom elev og rådgiver i en karriereveiledningskontekst. Oppgaven handler om elever generelt, men spesielt «gråsoneelever», elever som av ulike årsaker står i fare for å falle ut av skolen. Metodevalget i denne masteroppgaven er en litteraturstudie. Formålet med studien er å gi en oversikt over hva nordisk og utenlandsk litteratur vektlegger med tanke på elev- rådgiver relasjonen i videregående skole. Grunnlaget for studien er i hovedsak basert på ni fagfellevurderte artikler, med unntak av en. Datagrunnlaget er hentet fra fire databaser, ut fra bestemte utvelgelseskriterier. Oppgaven beskriver kjennetegn på en god veilederrelasjon gjennom Martin Bubers teori om å forholde seg til mennesker og Anne Lise Schibbyes dialektiske relasjonsforståelse. Oppgaven belyser hvordan en veiledningsrelasjon kan bidra til behovstilpasset utdannings- og yrkesveiledning, gjennom sosiodynamisk veiledning av Vance Peavy. Men også gjennom empowerment tanken, og bevisstgjøring av egne styrker. Oppgaven belyser hvordan skolens rammer påvirker relasjonen mellom elev og rådgiver. Datagrunnlaget er analysert gjennom tematisk analyse. Det er benyttet hermeneutisk tilnærming i arbeidet med tolkning og analysering av data. Alle de utvalgte artiklene viser at en god veiledningsrelasjon er viktig for eleven. Veiledingsrelasjonen ses i sammenheng med behovstilpasset karriereveiledning og fullføring av videregående skole. Det er viktig å møte elever ut fra eget ståsted, gjennom en trygg, omsorgsfull og anerkjennende væremåte. Det må være både en god relasjon og en interesse til stede hos rådgiver, for at behovstilpasset karriereveiledning skal gi endringer hos eleven. Endringene skal hjelpe eleven til å se seg selv og sin fremtidige yrkeskarriere. Samfunnsøkonomiske målsettinger i rammeverket synliggjøres i og påvirker karriereveiledningen. Standardisering og nytteverdi påvirker de relasjonelle møtene mellom elev og rådgiver.
dc.description.abstractABSTRACT This is an empirical master’s thesis on career counseling with 30 ECTS credits, and it studies the relation between dropout rates in high school and the impact of relations between the pupils and school counselors. Career counseling at school is considered to be an important factor to the pupil’s graduation rate. It also seems to be the case that pupils who graduate high school are more likely to go on to have a successful career than dropouts. Since career counseling is an important factor on whether pupils graduate from high school, it is highly relevant that the foundation of this study is the professional relation between pupils and school counselors in a career counseling setting. This thesis will concern pupils in general, but especially those who are in danger of dropping out, so called “grey area pupils”. Since this master’s thesis is a literature review, this study aims to provide an overview of what Nordic and foreign literature emphasizes in relation to the pupil-counselor relationship in high schools. The foundation of this study is primarily based on nine peer-reviewed articles, except one. The data is collected from four databases, and the data is selected based on certain criteria. The thesis describes characteristics of a successful counseling relation through Martin Buber’s theory on how to act and behave around other people, but also Anne Lise Schibbye’s theory on a dialectical understanding of relations. Through the usage of Vance Peavy’s sociodynamic counseling, this thesis also highlights how a counseling relation can contribute to an education and career counseling that is adapted to the pupils’ needs. This can also be done through the empowerment tank and making the pupils aware of their strengths. Additionally, this text calls attention to how the school withing its framework affects the relation between pupil and counselor. The data is analyzed thematically with a hermeneutical approach to the interpretation and analysis of the data. All of the chosen articles suggest that a good counseling relation is important for the pupil. The counseling relation is seen in the context of adapted career counseling based on the pupils’ needs and their chances of graduating high school. It is important to meet the pupils based on their own points of view through recognizing their concerns in a safe and caring environment. To execute an efficient needs-adapted career counseling for the pupils, the counselor must have a relation to the pupil and an interest in their future. If the career counseling is successful, it should help the pupils see themselves in their future professional career. Socioeconomic aims withing the framework of the Norwegian Education Act are highlighted in the career counseling. Standardization and the utility value affect the relational meetings between pupil and counselor.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title«Hvordan kan relasjonen mellom rådgiver og elever bidra til behovstilpasset karriereveiledning og at elever fullfører videregående skole?»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel