Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRichardsen, Line Liland
dc.date.accessioned2024-07-09T16:10:38Z
dc.date.available2024-07-09T16:10:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:229915650:69845705
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139450
dc.description.abstractBærekraftig utvikling har siden 1987 vært en visjon som store deler av verden har sluttet seg til. Visjonen ble reaktualisert gjennom FNs 17 bærekraftsmål i 2015, som beskrives som verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene (FN-sambandet, 2023b). Bærekraftsmålene har fått oppmerksomhet i karriereveiledningsfeltet de siste årene, men det har vært lite forskning som undersøker bærekraftmålenes betydning for karriereveiledning i Norge. Problemstillingen for dette masterprosjektet er: Hvordan skal Norge, ifølge Meld. St. 40, oppnå bærekraftig utvikling i arbeidsmarkedet, og hvilken betydning kan dette ha for fremtidens karriereveiledningspraksis i tilknytning til NAV? Problemstillingen er undersøkt gjennom en kvalitativ dokumentanalyse av Stortingsmelding 40 - Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030 (2020–2021). Prosjektet er vitenskapsteoretisk forankret i hermeneutikken, og valgt analysestrategi er tematisk analyse. Analysen resulterte i to hovedtemaer, som kan forstås som overordnede ambisjoner for arbeidsmarkedsutviklingen: 1) Et grønnere, verdiskapende arbeidsmarked, og 2) Mindre utenforskap fra- og ulikhet i arbeidsmarkedet. For å innfri den første, viser funnene at omstilling, vekst og ny næringsutvikling, samt tilgang på nok arbeidskraft og riktig kompetanse er blant regjeringens hovedstrategier. Også i forbindelse med den andre ambisjonen, er kompetanseutvikling en sentral strategi, men i tillegg vektlegges blant annet bistand og samfunnsansvar for å øke mulighetene til utsatte grupper, redusere forskjeller og forhindre frafall. I oppgaven belyses funnenes potensielle betydning for karriereveiledningspraksis i tilknytning til NAV, gjennom en drøfting av hvilke forventninger som kan skapes, hvordan disse kan imøtekommes i praksis, og hvilke etiske utfordringer man kan møte i karriereveiledningen. Et viktig funn er at de fleste forventningene kan forstås som en del av karriereveiledningsoppdraget i tilknytning til NAV, per i dag. De nye forventningene som kan skapes, knytter seg særlig til behovet for kompetanse som kan bidra til det grønne skiftet, samt ønsket om et mindre kjønnsdelt arbeidsmarked. Oppgaven synliggjør at karriereveiledere bør ha kjennskap til et bredt spekter av karriereteorier, verktøy og metoder, for å kunne bidra til å innfri regjeringens ambisjoner. Sentrale etiske utfordringer som kan oppstå, er knyttet til å ivareta veisøkers autonomi, vurdere ulike bærekraftshensyn opp mot hverandre, og være bevisst egne holdninger og kompetanse. Uavhengig av politiske føringer for karriereveiledningsfeltet, er det sannsynlig at regjeringens ambisjoner og strategier for arbeidsmarkedsutviklingen, kan få betydning for fremtidens karriereveiledningspraksis i tilknytning til NAV. Utviklingen som skisseres, vil blant annet forsterke behovet for å bistå veisøkere, som av ulike årsaker vil ha utfordringer med å imøtekomme økende kompetansekrav og stadige endringer.
dc.description.abstractSustainable development has been a vision that large parts of the world have embraced since 1987. The vision was reinvigorated through the UN's 17 Sustainable Development Goals in 2015, described as the world's shared agenda to eradicate poverty, combat inequality, and halt climate change (FN-sambandet, 2023b). The Sustainable Development Goals have gained attention in the career guidance field in recent years, but there has been little research examining the significance of the goals for career guidance in Norway. The research question for the master's thesis is: How should Norway, according to Meld. St. 40, achieve sustainable development in the labor market, and what implications can this have for future career guidance associated with NAV (Norwegian Labor and Welfare Administration)? The research question is explored through a qualitative document analysis of Meld. St. 40 (2020-2021), which is a report to the Storting (Parliament) regarding Norway's action plan to achieve the Sustainable Development Goals by 2030. The analysis resulted in two main themes, which can be understood as overarching ambitions for labor market development: 1) A greener, value-creating labor market, and 2) Reduced exclusion and inequality in the labor market. To achieve the first, the findings indicate that that restructuring, growth, and new business development, as well as access to an adequate workforce and appropriate skills, are among the government's key strategies. Ensuring that the workforce has the right skills is also a central strategy to achieve the second ambition, but in addition, assistance and social responsibility are emphasized to increase opportunities for vulnerable groups, reduce inequality, and prevent dropout. The paper highlights the potential implications of the findings for career guidance practice in connection with NAV, through a discussion of the expectations that can be created, how these can be met in practice, and the ethical challenges that may arise in career guidance. An important finding is that most expectations can be understood as part of the career guidance mission in connection with NAV, as of today. The new expectations that can arise, are particularly related to the need for skills that can contribute to the green shift, as well as the desire for a less gender-segregated labor market. The paper demonstrates that career counselors should have knowledge of a wide range of career theories, tools, and methods to contribute to fulfilling the government's ambitions. Key ethical challenges that may arise are related to safeguarding the individuals autonomy, assessing various sustainability considerations against each other, and being aware of one's own attitudes and competence.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleKarriereveiledning for et bærekraftig arbeidsmarked? - En studie av hvordan Norge skal oppnå bærekraftig utvikling i arbeidsmarkedet, og hvilken betydning dette kan ha for karriereveiledning i tilknytning til NAV
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel