På terskelen til neste fase i livet: Hvordan opplever elever på studieforberedende utdanningsprogram å skulle ta karrierevalg?
Abstract
Sammendrag
Intensjonen med dette prosjektet har vært å ta utgangspunkt i Kompetansestandard 6 i Kvalitetsrammeverket for karriereveiledning; karriereveileders ansvar for å bli bedre kjent med egen målgruppe. Vi har ønsket å undersøke elever på studieforberedende utdanningsprogram sin opplevelse av å ta karrierevalg.
Problemstillingen for arbeidet har vært: På terskelen til neste fase i livet: Hvordan opplever elever på studieforberedende utdanningsprogram å skulle ta karrierevalg?
Vi har videre formulert følgende forskningsspørsmål: a) Hvilke tanker gjør elevene seg om hva slags liv de vil skape seg i fremtiden? b) Hvilke tanker gjør elevene seg om det å skulle ta valg? c) Hvilken rolle spiller relasjoner i elevens karrierevalg?
For å finne svar på dette har vi gjennomført en Q-metodisk undersøkelse, der målet er å finne mønstre av ulike opplevelser av å skulle ta karrierevalg. Utvalget vårt besto av 40 elever på Vg2 og Vg3. Vi brukte en naturalistisk metode i utarbeidelsen av Q-universet, der vi baserte oss på elevenes egne erfaringer. Elevene sorterte 36 utsagn etter hvor enige eller uenige de var i de ulike utsagnene. Til hjelp i innsamlingen og analysen av data brukte vi det digitale verktøyet Q-Method Software. Vi identifiserte 4 ulike faktorer som representerer fire ulike opplevelser av å skulle ta karrierevalg: Faktor 1 «Dette ordner seg!», Faktor 2 «Valg stresser meg!», Faktor 3a «Klarer jeg dette?» og Faktor 3b «Jeg klarer meg selv!». Den Q-metodiske undersøkelsen ble fulgt opp av en postundersøkelse som bekreftet funnene, altså at elevene kjente seg igjen i de ulike faktorene vi hadde kommet frem til.
Konklusjonen vår er at betydningen av å kjenne egen målgruppen ikke kan undervurderes, og at konsekvenser for praksis er at vi må ha en holistisk tilnærming til veisøker tilpasset den enkeltes behov. Abstract
The intention of this project has been to use Competency Standard 6 in the Quality Framework for Career Guidance as a starting point; the career counselor's responsibility to become better acquainted with their target group. We have wanted to investigate the experience of students in college preparatory educational programmes when making career choices.
The Research Question for this study has been: On the threshold of the next stage in life: How do students in college preparatory educational programmes experience making career choices?
Furthermore, we have formulated the following research questions:a) What thoughts do students have about the kind of life they want to create for themselves in the future?b) What thoughts do students have about making choices?c) What role do relationships play in the student's career choices?
To find the answers to this, we conducted a Q-methodological study, aiming to identify patterns of different experiences of making career choices. Our sample consisted of 40 students in Vg2 and Vg3. We used a naturalistic method in the development of the Q-universe, based on the students' own experiences. The students sorted 36 statements according to how much they agreed or disagreed with each statement. To aid in the collection and analysis of the data, we used the digital tool Q-Method Software. We identified 4 different factors representing four different experiences of making career choices: Factor 1 “This will work out!", Factor 2 "Choices stress me out!", Factor 3a "Can I do this?", and Factor 3b "I can do this on my own!". The Q-methodological study was followed by a post study that confirmed the findings, meaning that students recognized themselves in the different factors we had identified.
Our conclusion is that the importance of knowing one's target group cannot be underestimated, and that the consequences for practice are that we must have a holistic approach to career guidance tailored to each individual's needs.