dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Henrik Moholdt | |
dc.date.accessioned | 2024-07-09T16:10:42Z | |
dc.date.available | 2024-07-09T16:10:42Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:229915650:39719953 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3139453 | |
dc.description.abstract | Hvorfor faller dagens ungdom ut av den videregående skolen og hvorfor blir så mange av dagens ungdommer uføretrygdet? Hvorfor dukker det opp så mange sykemeldte ungdommer på Nav-kontoret mitt som ikke aner hva de ønsker å utdanne seg til? Dette var noen av refleksjonene som førte til problemstillingen: Hva sier dagens unge om karriereveiledning i videregående skole? Formålet med denne oppgaven er å fremskaffe mer informasjon og forståelse for hva dagens ungdommer tenker om karriereveiledning i skolen, og hvilke erfaringer de har med veiledningen de har fått både her og ved et karrieresenter.
I denne studien bruker jeg kvalitativ metode både i datainnsamlingen og analysen. Det er benyttet dybdeintervjuer for å samle inn data, og jeg har gjennomført dybdeintervjuer som er semi strukturerte. Utvalget mitt består av seks informanter. Tre av dem er avgangselever på videregående og skal oppnå generelle studiekompetanse, de resterende tre har generell studiekompetanse. De siste tre informantene har etter utdanningen valgt å oppsøke en karriereveileder på et karrieresenter for å få veiledning rundt utdanning og aktuelle yrker for dem.
Hovedfunnene i denne studien viser at ut ifra mine seks informanter så opplever dagens unge at karriereveiledning i den videregående skolen ikke fungerer slik den praktiseres i dag. De mener at karriereveiledningen i større grad burde innføres i den daglige undervisningen, og være et obligatorisk emne på skolen slik at elevene får en bredere kunnskap om dette. Her etterspør de mer informasjon om veiledning slik at de står bedre rustet til å ta et selvstendig valg av veien videre etter videregående. Videre forteller informantene at kvaliteten ved karriereveiledningen på karrieresenteret er bedre enn på videregående. Elevene skulle ønske de fikk informasjon om at karrieresenteret fantes når de gikk på videregående. Ungdommene påpeker at det er viktig å føle på mestring og at dette kan gi motivasjon til å ta høyere utdanning. Karriereveiledning kan være en avgjørende faktor som hindrer at ungdommer dropper ut av skolen. De opplever i stor grad at de må finne ut av ting selv i tillegg til at det stilles store krav til selvstendighet. Informantene kommer med konkrete tiltak som de mener kunne forbedret karriereveiledningen i den videregående skolen, og som kunne ført til at de hadde følt seg tryggere på videre utdanning og arbeid. | |
dc.description.abstract | Why do today's youth drop out of high school and why do so many of today's young people receive disability benefits? Why do so many young people on sick leave show up at my NAV office who have no idea what they want to study for? These were some of the reflections that led to the question: What do today's young people say about career guidance in upper secondary school? The purpose of this assignment is to obtain more information and understanding of what today's young people think about career guidance in school, and what experiences they have with the guidance they have received both here and at a career centre.
The study places great emphasis on qualitative methods compared to data collection and discussion. In-depth interviews have been used to collect data, and I have also conducted a partially structured interview form. My sample consists of six informants, three of whom are graduates of upper secondary school in Buskerud county in order to achieve general study competence, and the remaining three have a general study. After graduation, the last three informants have chosen to consult a career counsellor at a career centre to get guidance on education and relevant professions for them.
The main findings of this study show that based on my six informants that today's youth experience that career guidance in upper secondary school does not work as it is practised today. They believe that career guidance should be introduced more happily into daily teaching and be a compulsory subject at school so that the pupils gain a broader knowledge of this. Here they ask for more information about guidance so that they are better equipped to take an independent choice of the road ahead after high school.
Furthermore, the informants say that the quality of career guidance at the career centre is better than in upper secondary school, and they wish they were informed that the career centre existed when they are in upper secondary school. The young people point out that it is important to feel a sense of mastery, and that this can provide motivation to pursue higher education and that career guidance can be crucial to prevent young people from dropping out of school. They also largely feel that they have to figure things out for themselves and that great demands are placed on independence. The informants come up with specific measures that they believe could have improved career guidance in upper secondary school, and that could have made them feel more confident about further education and work. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Har du valgt riktig? | |
dc.type | Master thesis | |