Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorJan Erik Fjæren
dc.date.accessioned2024-07-09T16:10:44Z
dc.date.available2024-07-09T16:10:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:229915650:69760949
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139456
dc.description.abstractJeg har ønsket å finne ut hvorvidt problembeskrivelsen rundt kjønnssegregerte valg av utdanning og yrke harmonerer med tiltakene som foreslås, og om de er egnet til å bringe oss nærmere målet om et rettferdig og likestilt samfunn. Videre har jeg ønsket å finne ut om hvilket handlingsrom vi som karriereveiledere har med tanke på å adressere kjønnsstereotypier knyttet til de unges valg av utdanning og yrke, der jeg særlig har forsket på tiltakene som er foreskrevet i NOU 2019:19, «Jenterom, gutterom og mulighetsrom». Tekstkondenseringen i den kvalitative dokumentanalysen brakte fram kategoriene årsaker til kjønnssegregerte valg, situasjonsbeskrivelse når det gjelder forekomsten av kjønnssegregering, mulige konsekvenser av et kjønnsdelt arbeidsmarked, tiltak mot kjønnssegregering og begrunnelsen for disse tiltakene. Forskningsprosessen er gjennomført i to trinn, der det første trinnet har vært å foreta et litteraturstudium relatert til problemstilling og forskningsspørsmål, og det andre har vært å gjennomføre en kvalitativ dokumentanalyse av NOU-en med bruk av systematisk tekstkondensering som analysemetode. Det vitenskapsteoretiske grunnlaget baserer seg på hermeneutikken. Paradigmeskifter og ulike diskurser har tilført karriereveiledningsfeltet mange forskjellige perspektiver på hva som er karriereveiledningens formål og begrunnelse, og jeg har undersøkt særlig hvordan diskursen «Social Justice» forholder seg til utfordringen med kjønnsdelte valg av utdanning og yrke, og hvordan emansipatorisk karriereveiledning kan benyttes for å møte denne utfordringen. Diskursen setter søkelyset på uheldige følger, særlig for kvinner, når det gjelder tilgang på goder og livssjanser som følge av valg av utdanning og yrke.
dc.description.abstractI wanted to find out whether the description of the problem surrounding gender-segregated choices of education and profession harmonizes with the measures that are proposed, and whether they are suitable to bring us closer to the goal of a fair and equal society. Furthermore, I wanted to find out what leeway we as career counselors have in terms of addressing gender stereotypes linked to the young people's choice of education and profession, where I have particularly researched the measures prescribed in NOU 2019:19, "Girls' rooms, boys' rooms and room for opportunity". The text condensation in the qualitative document analysis created the categories reasons for gender-segregated elections, situation description regarding the occurrence of gender segregation, possible consequences of a gender-divided labor market, measures against gender segregation and the justification for these measures. The research process has been carried out in two stages, where the first stage has been to carry out a literature study related to the problem and research question, and the second has been to carry out a qualitative document analysis of the NOU using systematic text condensation as an analysis method. The scientific theoretical foundation is based on hermeneutics. Paradigm shifts and different discourses have added to the career guidance field many different perspectives on the purpose and rationale of career guidance, and I have particularly investigated how the discourse "Social Justice" relates to the challenge of gender-divided choices of education and profession, and how emancipatory career guidance can be used to meet this challenge. The discourse puts the spotlight on unfortunate consequences, especially for women, when it comes to access to benefits and life chances because of the choice of education and profession.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleKjønnssegregering i utdanning og yrke - hva så?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel