‘What if ...?’: Hvordan Metallica-fans bruker sonisk overføring for å utforske bandets sound
Abstract
Masteroppgaven undersøker en fandom som utforsker og eksperimenterer med Metallicas ulike sound. Gjennom kvalitative forskningsmetoder analyseres musikken som produseres og fanengasjementet rundt musikken. Fandommen opererer på YouTube, og gjennom netnografisk observasjon og hermeneutisk fortolkning utforskes fan-interaksjoner i kommentarfeltet. Teorier om sound og estetikk anvendes for fortolkning og musikkanalyse. I oppgaven etableres det at fandommen gjennomfører det jeg kaller for sonisk overføring; en prosess bestående av å overføre et sound over til en annen sang. Det innebærer også andre lag av overføring, som at fandommen overfører musikkunnskap gjennom musikkproduksjon, og overfører musikalske budskap til lytterne gjennom YouTube, i tillegg til en overføring av yngre stemmer gjennom generativ kunstig intelligens.Fandommen anvender generativ KI for å overføre den soniske kvaliteten av vokalisten James Hetfield sin stemme over til nyere sanger. Det konkluderes med at dette anses som et relativt etisk bruk av KI, som framhever en co-cre-AI-tion mellom menneske og KI, er det en rask utviklende teknologi, og mer forskning er nødvendig. Gjennom et ønske om å gjenskape bandets sound så perfekt som mulig deltar fans i connoiseurship, hvor de viser kunnskap om bandets musikk. Bandets varierte sound, beskrevet som bandets intrasound, etableres som en mulig grunn til at fans gjør soniske overføringer. Identitetsaspekter og historiske elementer tas også opp som mulige grunnlag for fandommens aktivitet. Det etableres også hvordan fandommen engasjerer seg med uformelle didaktiske læringsprosesser gjennom å skape, dele, lytte og vurdere musikk.Emneord: sound, fandom, fankultur, sonisk overføring, uformell læring, netnografi. ‘What if ...?’: How Metallica-fans use sonic transmission to explore the band’s sound.This thesis explores a fandom dedicated to exploring and experimenting with Metallica’s differing sounds. Through qualitative research methods the fans’ music and engagement is analyzed. The fandom is on YouTube, and fans’ interactions in the comment section is interpreted through netnographic observation and hermeneutic interpretation. Theories of sound and aesthetics are applied. It is established that the fandom uses what I coin as sonic transmission; a process of transferring a given sound over to another song. There are also other layers of transmission, such as the transferring of musical knowledge through music, the transferring of music to an audience, as well as the transferring of a younger voice using generative artificial intelligence.The fandom uses generative AI to transmit the sonic quality of the vocalist James Hetfield’s voice over more accurately to newer songs. Though it’s concluded that this is a fairly ethical use of generative AI that encourages a co-cre-AI-tion between human and AI, it is a developing technology that needs further research. Through a desire to recreate the band’s differing sounds as accurately as possible the fans participate in connoisseurship, where they, through music and comments, show knowledge about the band’s music. The band’s varying sounds, described as their intrasound, is established as a possible reason for the engagement with sonic transfer. Aspects related to identity and historical elements are also possible reasons for the fandom’s activities. It is also established how the fandom engages in informal didactic learning processes through creating, sharing, listening and appraising music.Key words: sound, fandom, fan culture, sonic transmission, informal learning, netnography.