Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSkogly, Stig Grøvslien
dc.date.accessioned2024-07-10T16:10:25Z
dc.date.available2024-07-10T16:10:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:51095841
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139754
dc.description.abstractSammendrag I denne entreprenørielle masteren har jeg laget en nettside med et verktøy som lærere kan bruke for å bygge undervisningen sin rundt NOS. Det er beregnet for bruk på ungdomskolen og skal bidra til at elever får en større forståelse for naturvitenskapen egenart, har et større eierskap til det de driver med i naturfagundervisning og bygger på den kritiske tenkeren inni seg. Problemstillingen for oppgaven blir: Hvordan integrerer NOS i naturfagundervisning på ungdomskolen. For å spisse inn hva jeg leter etter så har jeg laget 3 designprinsipper som jeg bygger produktet ut ifra: 1. Ivareta NOS prinsipper 2. NOS spørsmål skjer i kontekst 3. Forståelige NOS-spørsmål Nettsiden og masteroppgaven er laget på bakgrunn av at naturvitenskapens egenart har blitt en del av den norske læreplan. Dette er noe som har vært innført i lengre tid i andre land, spesielt utenfor Europa og viktigheten av å jobbe med Naturvitenskapen i NOS kontekst blir større og større jo lenger inn i fremtiden vi går. Kritisk tenkning er også noe som står sterk i den norske læreplanen og dette vil bli bygd på gjennom å integrer NOS inn i skolen. Nettsiden er utviklet ved bruk av design based research. Denne metoden involvere det å teste ut produktet i en kontekst og gjøre endringer ut ifra dette. Og også blande inn flere ulike sykluser. Det er derfor testet på ulike metoder hvor en av dem er meg selv som står som lærer og tester ut verktøyet som en av dem. Alle syklusene blir presentert innenfor denne masteroppgaven.
dc.description.abstractAbstract In this entrepreneurial master's thesis, I have developed a website with a tool that teachers can use to structure their teaching around NOS (Nature of Science). It is intended for use in secondary school and aims to help students gain a better understanding of the unique characteristics of science, take ownership of their learning in science education, and foster their critical thinking skills. The research question for the thesis is: How to integrate NOS into science education in secondary school. To refine the focus of my inquiry, I have formulated three design principles that guide the development of the product: 1. Preserve NOS principles 2. Situate NOS questions in context 3. Formulate NOS questions that are understandable The website and master's thesis are based on the fact that the nature of science has become a part of the Norwegian curriculum. This has been implemented for a longer time in other countries, especially outside of Europe, and the importance of working with the nature of science in an NOS context is increasing as we move further into the future. Critical thinking is also emphasized in the Norwegian curriculum, and this will be reinforced by integrating NOS into education. The website is developed using design-based research, which involves testing the product in context and making changes based on this. Multiple cycles are incorporated into the methodology. Therefore, various methods of testing have been employed, including myself acting as a teacher and testing the tool. All cycles are presented within this master's thesis.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleIntegrering av NOS i ungdomskolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record