Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBerg, Pernille Marie
dc.date.accessioned2024-07-10T16:10:40Z
dc.date.available2024-07-10T16:10:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231804232:30323049
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139756
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masterstudien startet med en interesse for arbeidet med medvirkning i min stilling som pedagog i barnebolig. Medvirkning er et begrep som er mye diskutert innen helsesektoren, men også ellers i samfunnet. Blant annet har medvirkning blitt svært attraktivt i salg og service. Butikker, restauranter, universiteter og barnehager bruker sine kunder, gjester, studenter og foreldre som målestokk for hvor salgbar deres praksis er. Hva som må endres og hvordan de kan oppnå enda høyere grad av tilfredshet innen sin målgruppe. Den samme trenden foreligger i skolene på ett sett. Elevundersøkelsene henter frem informasjon om elevens prestasjoner i nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Likevel er ikke disse brukerundersøkelse særlig opptatt av elevens erfaringer og opplevelser. Av den grunn ønsket jeg i denne mastergradsavhandlingen og rette fokus mot elevenes brukererfaringer i spesialpedagogiske tiltak. Nærmere bestemt utredningsfasen for lese- og skrivevansker. Da dette er en prosess jeg er svært nysgjerrig på hvordan oppleves for elevene. Studien har som formål å øke innsikten i elevenes egne oppfatning av deres mulighet til å medvirke, og hvordan det eventuelt måtte kjennes å kunne medvirke, eller ei. Resultatene i denne studien viser at elever som ikke opplever å kunne medvirke i egen utredningsprosess for lese- og skrivevansker: opplever liten mening av utredningsverktøyene, de forstår lite av informasjonen som kommer fra PPT og de støtter seg til en tillit til prosessen når det blir vanskelig å forstå innholdet. Videre viser studien at elever som ikke får medvirke kan oppleve ekskludering, marginalisering og utestenging. Studien er viktig for meg og for pedagogisk forskning – og praksis. Den peker på betydningen av elevenes brukerrolle i evalueringsarbeid i spesialpedagogiske tiltak. Samtidig som den viser til en manglende interesse for en tematikk som kan få enorme konsekvenser for elevenes mestring videre i skoleløpet. Skoler, PPT, kommuner, fylker og Norge som stat, bør investere tid, ressurser og midler i brukerundersøkelser blant elevgruppen. Ikke bare elever som mottar ordinær undervisning, eller de som mottar spesialpedagogisk hjelp. Jevnt over i hele mangfoldet må medvirkningen få et lys over seg som fører frem viktigheten av elevens aktørrolle i beslutningsprosesser. I den grad skolen fremdeles kan kalles en dannende arena, peker denne studien på hvilke avvik som fremstår som direkte konsekvenser av elevenes manglende mulighet til å medvirke. De stiller dermed svakere i det demokratiske samfunnet de senere skal bli en fullverdig del av.
dc.description.abstractThe background for this master's study started with an interest in the work with participation in my position as an educator in a children's home. Participation is a term that is widely discussed within the health sector, but also elsewhere in society. Among other things, participation has become very attractive in sales and service. Shops, restaurants, universities and kindergartens use their customers, guests, students and parents as benchmarks for how marketable their practice is. What needs to change and how they can achieve a higher degree of satisfaction within their target group. The same trend exists in the schools in one set. The student surveys bring up information about student achievements in a national and international perspective. Nevertheless, this user survey is not particularly concerned with students experiences. For that reason, in this master's thesis I wanted to focus on the students' user experiences in special educational measures. Specifically, the investigation phase for reading and writing difficulties. As this is a process, I am very curious about how it is experienced for the students. The purpose of the study is to increase insight into the students' own perception of their opportunity to contribute, and how it might feel to be able to contribute, or not. The results of this study show that the pupils do not experience being able to participate in their own assessment process for reading and writing difficulties: they experience little meaning from the assessment tools, they understand little information that comes from PPT and they lean on a trust in the process when things get difficult to understand the content. Furthermore, the study shows that pupils who are not allowed to participate can experience exclusion and marginalization. The study is important for me and for educational research - and practice. It points to the importance of the students' user role in evaluation work in special educational measures. At the same time, it points to a lack of interest in a topic that can have enormous consequences for the students' ability to cope further in their school career. Schools, PPT, municipalities, counties and Norway as a state should invest time, resources and funds in user surveys among the student group. Not just students who receive ordinary education, or those who receive special educational help. Equally across the whole diversity, participation must be given a light that brings out the importance of the student's role as an actor in decision-making processes. To the extent that the school can still be called an educated arena, this study points to which deviations appear to be direct consequences of the pupils' lack of opportunity to participate. They are thus in a weaker position in the democratic society they will later become a full part of.
dc.language
dc.publisherInland Norway University
dc.titleElevperspektiv på voksenstyrt medvirkning: om elevers opplevelser og erfaringer i utredningsprosessen av lese- og skrivevansker.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel