Historisk empati i lærebøker på ungdomstrinnet
Abstract
Denne masteroppgaven ser på historisk empati gjennom lærebøkers fremstilling av temaene første og andre verdenskrig. Fokuset i denne oppgaven er på hvordan historisk empati kommer til uttrykk gjennom lærebøkenes fremstillinger i kapitlene om første og andre verdenskrig. Det er i denne oppgaven valgt ut tre lærebøker som blir det empiriske materialet. Dette er Relevans 9, Samfunnsfag 9 og Arena 9.
Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan kommer historisk empati til uttrykk i lærebøkenes fremstilling av kapitlene som omhandler verdenskrigene? Analysen fokuserer på hvordan det i kapitlene om første og andre verdenskrig blir tilrettelagt for arbeid for å utvikle historisk empati. Det teoretiske rammeverket i denne oppgaven baseres på Endacott og Brooks modell på historisk empati og deres tre dimensjoner. De tre dimensjonene er historisk kontekst, perspektivtaking og affeksjon eller følelser og følelsesmessig forbindelse. Det var i denne oppgaven nødvendig å se på læreplanen og hvordan historisk empati og undervisning om verdenskrigene kommer frem der. Dette er gjort for å understreke hvilken relevans historisk empati har fått, og da spesielt med tanke på undervisning om historie.
Hensikten til denne masteroppgaven er å finne ut om det er forskjell i mulighetene elevene har til å utvikle sin historiske empati ut ifra skolenes valg av lærebøker. Historisk empati har vist seg å kunne bidra til økt engasjement og lærelyst hos elevene. Det er derfor viktig å forstå i hvilken grad ulike lærebøker legger til rette for at elevene skal kunne utvikle sin historiske empati. I tillegg så er perspektivtaking viktig for å kunne forstå hvorfor folk tenkte og handlet som de gjorde. Forståelse for dette kan være med på å hindre at dette gjentar seg i fremtiden. Forståelse for sammenhengen mellom fortid, nåtid og fremtid er en viktig del av historiebevisstheten og bidrar til en forståelse for samfunnets utvikling. This master thesis is looking at historical empathy through textbooks portrayal of World War one and two. The focus in this thesis is on how historical empathy is portrayed in the textbook’s chapters regarding World War one and two. In this thesis there are three textbooks that becomes the empirical material. The textbooks are Relevans 9, Samfunnsfag 9 and Arena 9.
In this thesis the main question is: How is historical empathy expressed in the textbooks' presentation of the chapters dealing with the world wars. The analysis is focusing on how the chapters are facilitating for working with developing historical empathy. The theoretical framework in this thesis is based on Endacott and Brooks model for historical empathy and the three dimensions. The three dimensions are Historical contextualization, perspective taking and affective connection. In this thesis was it necessary to look at the Norwegian curricula to see how historical empathy and teaching about the World wars are portrayed there. This is done to show which place historical empathy now have, especially around teaching about history.
This thesis purpose is to see if there is a difference in students’ chance to develop their historical empathy based on the school’s choice of textbooks. Historical empathy has showed to boost students’ engagement and will to learn. This is why there is important to understand in which grade the textbooks are facilitating for the develop of historical empathy. Perspective taking are also a very important part of understanding why people acted like they did. Understanding of why people acted like they did could help us, so it doesn’t happen again in the future. Understanding for the connection between the past, now and the future is an important part of history awareness and contributes to the understanding of society’s development.