Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorJostad, Ingrid Nerseth
dc.date.accessioned2024-07-12T16:10:26Z
dc.date.available2024-07-12T16:10:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:37718384
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140649
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven var for meg å bli bedre kjent med hvordan lærere bruker digitale verktøy i undervisningen sin. Herunder hvordan man planlegger en god økt hvor digitale verktøy er brukt på en måte som fremmer gode tanke- og læringsprosesser. Jeg ønsket å få inspirasjon og erfaringer fra andre lærere når det kom til bruk av digitale verktøy. For å kategorisere og analysere lærerens bruk, støtter jeg meg på to rammeverk. SAMR-modellen, som handler om lærerens implementering av digitale verktøy i klasserommet, og om de egentlig gjør noen forskjell fra de analoge verktøyene og ressursene lærerne tradisjonelt bruker. Det andre rammeverket jeg har brukt er Blooms digitale taksonomi. Denne ser på hvilke tankeprosesser og ferdigheter som brukes av elevene under jobbingen med ulike aktiviteter og oppgaver. Ved å bruke disse sammen ønsker jeg å se på hvordan læreren bruker de digitale verktøyene og hvilke tankeprosesser og ferdigheter dette fremmer. Jeg har valgt en induktiv tilnærming til oppgaven, og problemstillingen reflekterer dette. Problemstillingen er: «Hvordan bruker en lærer på 9. trinn digitale verktøy i sin matematikk undervisning?». Gjennom intervjuer med læreren og observasjon av hans timer kommer det frem at læreren bruker digitale verktøy mest som substitusjon for analoge læringsmetoder/ressurser, men det blir også observert at han tar i bruk andre nivåer i SAMR-modellen. I Blooms taksonomi er det mest observerte nivået nivå tre, anvendelse. Det diskuteres og slåes fast at dette ikke betyr at det er dårlig undervisning selv om læreren benytter de lavere nivåene mest.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis was for me to personally get a better insight in how teachers can use digital tools in their teaching. I wanted to know how to plan a good session where digital tools are used in a way that promotes good thinking and learning processes? I also wanted to get inspiration and experiences from other teachers when it came to using digital tools. To categorize and analyze the teacher's use, I rely on two frameworks. The SAMR model, which is about the teacher's implementation of digital tools in the classroom, and whether they actually make any difference to the analogue tools and resources teachers traditionally use. The other framework I have used is Bloom's Digital Taxonomy. This looks at which thought processes and skills are used by the students when working with various activities and tasks. By using these together, I want to look at how the teacher uses the digital tools, whether this promotes thought processes in Blooms taxonomy, and which once. I have chosen an inductive approach in this thesis, and the problem reflects this. The problem is: "How does a 9th grade teacher use digital tools in his mathematics teaching?". Through interviews with the teacher and observation of his lessons, it emerges that the teacher uses digital tools mostly as a substitute for analogue learning methods/resources, but it is also observed that he uses other levels of the SAMR model. In Bloom's taxonomy, the most observed level is level three, application. It is discussed and established that this does not mean that it is bad teaching, even if the teacher uses the lower levels the most.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBruk av digitale verktøy i undervisningen: En analyse av hvordan digitale verktøy brukes i matematikk for 9. trinn ved hjelp av SAMR-modellen og Blooms digitale taksonomi.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record