Kritisk tenkning for å fremme egen og andres helse - en analyse av LK20, med vekt på naturfag
Abstract
Kritisk tenkning er beskrevet som en sentral kompetanse elever trenger for å utvikle helsekompetanse. I denne masteroppgaven undersøkes derfor koplingen mellom kritisk tenkning (KT) og folkehelse og livsmestringstemaet (FoL) i ulike fagplaner i LK20, med hovedvekt på naturfag. Studien tar utgangspunkt i to forskningsspørsmål og to teoretiske rammeverk. Det første steget i analysen var å undersøke hvordan FoL-temaet kommer til uttrykk i LK20, og dette arbeidet er inspirert av et analytisk rammeverk benyttet av Øyehaug og Martinsen (2023). Andre steget i analysen var å undersøke hvordan kritisk tenkning kommer til uttrykk i LK20, og er inspirert av et analytisk rammeverk for KT benyttet av Scheie, Haug og Erduran (2022).
Resultatene viser at både FoL og KT er ivaretatt i alle de fagplanene som er undersøkt, og også er aktuelle områder i naturfagsplanen. Imidlertid er en fellesnevner at svært mange av disse omtalene er implisitte og lite tydelig formulert. Det ble samtidig identifisert ulike omtaler på tvers av fagplaner som kopler perspektiver med relevans for FoL til områder relevante for kritisk tenkning. Det ble imidlertid funnet svært få omtaler som uttrykker dette direkte, og for helse ble noen få referanser identifisert i fagplanene i naturfag, mat og helse og kroppsøving. Det kan dermed se ut til at dersom lærere skal undervise på måter som knytter undervisning i FoL til kritisk tenkning som fremtidskompetanse, er dette noe lærere selv må sørge for, uten nevneverdig hjelp fra tydelige føringer i LK20. Studien bekrefter derfor en antakelse om at det er svake koplinger mellom FoL-temaet og kritisk tenkning, hvilket forskning har vist at også er tilfellet for det tverrfaglig temaet bærekraftig utvikling (Scheie, Berglund, et al., 2022). Critical thinking is emphasized as a central skills students need in order to develop health literacy and promote health and wellbeing for themselves and others. In this master´s thesis, the connection between critical thinking (CT) and the cross-curricular subject Health and life skills (HLS) is therefore examined in various subjects of the Norwegian curriculum, with a primary focus on science part. The study is based on two research questions, and two theoretical frameworks. The first step in the analysis was to inquire how HLS is expressed in the Norwegian curriculum, and this was inspired by an analytical framework by Øyehaug and Martinsen (2023). The second step was to inquire how critical thinking is expressed in the Norwegian curriculum, which was inspired by an analytical framework by Scheie, Haug and Erduran (2022).
This study shows that both HLS and CT are addressed inn all of the examined subject curricula, and also have a central placement in the science curriculum. A common denominator is however that the many of the references to HLS and CT are implicit and vague. Various references were identified across curricula, where perspectives relevant to HLS also simultaneously include references to CT. However, only a few of these express this connection in direct terms. For health in particular, only a few references were identified within subject texts in: science; food and health; and physical education. If teachers are to teach HLS in connection to CT, they therefore must be able to make such connections without the reliance on clear guidelines in the Norwegian curriculum. The study thus confirms a suspicion that there are weak connections between the cross-curricular subject Health and life skills (HLS) and critical thinking. Previous research have also shown that this is also true for the cross-curricular subject of sustainable development in the Norwegian curricula (Scheie, Berglund, et al., 2022).