Formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse ved bruk av exit-lapper
Abstract
I denne entreprenørielle masteroppgaven er exit-lapper videreutviklet som et verktøy for formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse. Produktet inneholder en nettside med informasjon rundt bruk av exit-lapper, forslag til setningsstartere/spørsmålsformuleringer, og en mal for utforming av lappene. Produktet er ment som et bidrag til formativ vurdering i naturfag, med fokus på å kunne vurdere kunnskap i naturfag, naturvitenskapelige praksiser og naturvitenskapens egenart (NOS). Målet med produktet er:«Videreutvikle exit-lapper for formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse».For å arbeide med dette målet formulerte jeg fem designkriterier for produktet:1. Spørsmålene i exit-lappene gir læreren informasjon om elevenes helhetlige kompetanse i naturfag2. Læreren skal kunne bruke exit-lappene til formativ vurdering3. Spørsmålene i exit-lappene samsvarer med mål og innhold i undervisningen4. Spørsmålene i exit-lappene er rike, og frembringer elevsvar som gir læreren informasjon om elevenes forståelse5. Det er mulig å gjennomføre den formative vurderingen i løpet av relativt kort tidTeorigrunnlaget for oppgaven er basert på styringsdokumenter, modeller for helhetlig naturfagkompetanse, formativ vurdering og exit-lapper. Produktutviklingen har foregått gjennom Design Based Research, og produktet har gjennomgått tre uttestingssykluser ved hjelp av faglærer. Analyse av elevsvar på exit-lapper, designkriterier og tilbakemeldinger fra faglærer har lagt grunnlaget for videreutviklingen av produktet. Gjennom uttestingene indikerer produktet at formativ vurdering av helhetlig naturfagkompetanse er mulig ved bruk av exit-lapper. Likevel kreves videreutvikling av produktet, og en bedre praksis rundt spørsmålsformulering som gir innsikt i elevenes forståelse, dersom produktet skal oppnå sitt mål og hensikt fullstendig. In this entrepreneurial master's thesis, exit tickets have been further developed as a tool for formative assessment of holistic science competence. The product includes a website with information about the use of exit tickets, suggestions for sentence starters/question formulations, and a template for designing the tickets. The product is intended as a contribution to formative assessment in science, focusing on assessing knowledge in science, scientific practices, and the nature of science (NOS). The goal of the product is: “Further develop exit tickets for formative assessment of holistic science competence”. To work towards this goal, I formulated five design criteria for the product:1. The questions on the exit tickets provide the teacher with information about the students' holistic competence in science.2. The teacher should be able to use the exit tickets for formative assessment.3. The questions on the exit tickets correspond with the objectives and content of the teaching.4. The questions on the exit tickets are rich, producing student responses that provide the teacher with information about the students' understanding.5. It is possible to conduct the formative assessment in a relatively short amount of time. The theoretical basis for the thesis is based on policy documents, models for holistic science competence, formative assessment, and exit tickets. Product development happened through Design Based Research, and the product went through three testing cycles with the help of a subject teacher. Analysis of student responses on exit tickets, design criteria, and feedback from the subject teacher have laid the foundation for the development of the product. Through the testing, the product indicates that formative assessment of holistic science competence is possible using exit tickets. However, further development of the product is required, and better practice around question formulation that provides insight into students’ understanding, if the product is to fully achieve its purpose and goal.