Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRye-Kittelsen,Frida
dc.date.accessioned2024-07-12T16:10:29Z
dc.date.available2024-07-12T16:10:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:50992395
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140652
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne studien, var å undersøke hvordan siste års masterstudenter med kroppsøving som masterfag, opplever egen kompetanse i inkluderingen av elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøving. Studien har satt søkelys på studentenes opplevelse av egen kunnskap om inkludering og funksjonsnedsettelse, samt deres erfaringer ifra praksis. For å svare på problemstillingen ble det gjennomført 5 strukturerte kvalitative intervjuer. Disse intervjuene var med på å gi en dypere innsikt i hvordan studentene opplever egen kompetanse. Funnene i denne studien indikerer at studentene har relativt lik opplevelse når det gjelder kunnskap. Alle studentene opplever å ha god kunnskap om inkludering. Kunnskapen om funksjonsnedsettelser er derimot litt mere varierende og begrenset til et fåtall. Det er derimot større forskjeller når det gjelder studentenes opplevelse av egen kompetanse. To av studentene har relativt gode erfaringer ifra praksis, som er med på å styrke deres opplevelse av kompetanse. De resterende studentene har derimot ikke like gode erfaringer med elever med funksjonsnedsettelser i praksis, og trekker dette frem som svekkende ovenfor deres kompetanse. Det virker viktig for studentene med erfaringer fra praksis for å styrke opplevelsen av egen kompetanse. Nøkkelord: kroppsøving – kroppsøvingsstudenter – praksis – inkludering – funksjonsnedsettelse – kompetanse
dc.description.abstractA qualitative study on physical education students' experience of their own competence in including students with disabilities in physical education. The purpose of this study was to investigate how final year master’s students majoring in physical education perceive their own competence in the inclusion of students with disabilities in physical education. The study focused on the students’ perception of their own knowledge about inclusion and disabilities, as well as their experiences from practice. To address the research question, 5 structured qualitative interviews were conducted. These interviews helped provide a deeper insight into how the students perceive their own competence. The findings of this study indicate that the students have relatively similar experiences regarding knowledge. All the students feel they have good knowledge about inclusion. However, knowledge about disabilities varies more and is limited to av few. There are greater differences, however in the students’ perceptions of their own competence. Two of the students have relatively good experiences from practice, which strengthens their perception of competence. However, the remaining students do not have as positive experiences with students with disabilities in practice, and they highlight this as weakening their competence. It seems important for students to have experiences from practice to strengthen their perception of their own competence. Keywords: physical education – physical education students – practice – inclusion – disability – competence
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEn kvalitativ studie om kroppsøvingsstudenters opplevelse av egen kompetanse i å inkludere elever med funksjonsnedsettelse i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel