Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBågårud, Peder Andreas
dc.contributor.authorLangaas, Henrik Brodshaug
dc.date.accessioned2024-07-12T16:10:30Z
dc.date.available2024-07-12T16:10:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231462210:51096362
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140653
dc.description.abstractI vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet et didaktisk produkt innenfor det matematiske temaet likninger på 8. trinn. Undervisningsopplegget går ut på at elevene skal bruke Microsoft OneNote, heretter kalt OneNote, til å dra på en fiktiv gjennomreise i Europa. Undervisningsopplegget vårt heter derfor Europa Rundt. Det åpnes ved hjelp av en lenke læreren kan sende til sine elever. De skal arbeide i grupper på tre, og må finne riktig løsning for å låse opp neste rom i OneNote. Elevgruppene kommer frem til et tallsvar og må finne byen med tilhørende nummer i et PDF-dokument med europeiske storbyer, som allerede er i OneNote. Alle regler er forklart i OneNote og i elevenes video-bruksanvisning. Dersom de skriver inn riktig by, vil de kunne gå løs på neste oppgave. Denne masteroppgaven bygger på problemstillingen: Hvordan kan OneNote brukes for å lage et undervisningsopplegg innenfor temaet likninger på 8. trinn? Vi har brukt pedagogisk designforskning som overordnet metode i utviklingen av undervisningsopplegget, og har testet ut opplegget gjennom to sykluser. Datainnsamlingen har bestått av en ikke-deltakende klasseromsobservasjon og semi-strukturerte intervjuer med lærere. Det ble utarbeidet en innholdsanalyse etter hver syklus som har dannet utgangspunkt for videreutviklingen av undervisningsopplegget. Ved hjelp av tematisk analyse har vi systematisk kunne forbedret undervisningsopplegget for elevene. Gjennom arbeidet med masteroppgaven har vi funnet ut at OneNote fungerer godt til å lage undervisningsopplegg knyttet til likninger på 8. trinn. Oppgaver med en realistisk kontekst er med på å styrke elevenes aktivitet gjennom samarbeid i grupper. Vi har funnet ut at OneNote innehar flere fordeler som gjør det hensiktsmessig å velge det som medium til å lage et undervisningsopplegg i. Det didaktiske produktet vi har utviklet dekker et behov innenfor temaet likninger på 8. trinn, og har ennå rom for forbedring. Nøkkelord: OneNote, algebraisk tenkning, likninger, realistisk kontekst, samarbeid og pedagogisk designforskning
dc.description.abstractAbstract In our entrepreneurial master’s thesis, we have developed a didactic product within the mathematic topic equations for students attending 8th grade. The title for this thesis is: Around Europe – a teaching plan in OneNote with equations The teaching plan is for students to use Microsoft OneNote, from here on referred to as OneNote, to go on a fictional transit in Europe. Our teaching plan is consequently called Around Europe. It is opened with the help of a link the teacher can send to the students. They will work in groups of three and need to find the right solution to unlock the next room in OneNote. The student groups will find a number as answer to the task, and then find the matching city in a PDF document with large European cities, which is already in OneNote. All rules are explained in OneNote and in the students’ instructions for use video. If they enter the right city, they will be able to do the next task. This master’s thesis is based on the problem: How can OneNote be used to create a teaching plan within the topic equations in 8th grade? We have used educational design research as the main method in the development of the teaching plan and have tested the plan through two cycles. The data collection has consisted of a non-participating classroom observation and semi-structured interviews with teachers. A content analysis was made after each cycle to form the base for further development of the teaching plan. Using thematic analysis, we have systematically improved the teaching plan for the students. By working with the master’s thesis we have found that OneNote works well for creating a teaching plan within the topic equations in 8th grade. Tasks with a realistic context helps to strengthen the students’ activity through collaboration in groups. We have found that OneNote has several advantages that make it appropriate to choose it as a medium to create a teaching plan in. The didactic product we have developed meets a need within the topic equations in 8th grade, and still has room for improvement. Key words: OneNote, algebraic thinking, equations, realistic context, collaboration, educational design research
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title"Europa rundt - et undervisningsopplegg i OneNote med likninger"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel