Litteratur som danning: En kvalitativ undersøkelse av læreres oppfatninger om danningspotensialet til litteratur som tematiserer kulturmøter
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som utforsker hvilke oppfatninger norsklærere på ungdomsskolen har omkring litteraturens danningsfunksjon, samt litteraturen som tematiserer kulturmøter. Studiens overordnede problemstillinger er: Hvilke oppfatninger har et utvalg norsklærere om litteraturens danningsfunksjon, og hvilke refleksjoner gjør de seg om potensialet litteraturen har for å belyse kulturmøter? Formålet med studien er å undersøke hvordan norsklærere forstår litteratur om kulturmøter, samt deres oppfatninger og erfaringer omkring litteraturundervisningen i ungdomsskolen. Det teoretiske grunnlaget for studien er basert på ulike perspektiver på norskfaget som et danningsfag og kulturmøter i litteratur, samt tidligere forskning på disse områdene. For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført semistrukturerte intervjuer med tre norsklærere som underviser i norsk på ungdomsskole. Studien viser at norsklærerne fremhever skjønnlitteraturens rolle i norskfaget og forstår litteraturen som en viktig del av danningsarbeidet i skolen. Samtidig løfter samtlige av norsklærerne frem elevenes synkende motivasjon for å lese, og peker blant annet på mobilbruk og lav utholdenhet som mulig årsak. Norsklærerne fremhever litteratur om kulturmøter, og mulighetene som foreligger ved å inkludere litteraturen i undervisningen. De understreker litteraturens danningspotensial ved å beskrive elevenes muligheter for økt forståelse og empati for andre mennesker. Lærerne angir litteraturens potensial til å gjenspeile menneskers ulike livssituasjoner i sammenheng med den flerkulturelle og mangfoldige skolen, der elevene skal oppleve inkludering og anerkjennelse. Selv om lærerne fremhever litteratur som tematiserer kulturmøter, er deres forståelse og syn på litteraturen redusert til flerkulturelle perspektiver i form av litteratur som tematiserer innvandring og migrasjon. Det er derfor viktig at lærere får tilgang til mer kunnskap og bedre ressursstøtte, slik at de kan tilrettelegge for inkluderende litteraturundervisning. This master's thesis is a qualitative study that explores the perceptions of Norwegian subject teachers in lower secondary school regarding the educative function of literature, as well as literature that thematizes cultural encounters. The main research questions are: What perceptions do a selection of Norwegian subject teachers have regarding the educative function of literature, and what reflections do they have on the potential of literature to illuminate cultural encounters? The purpose of the study is to investigate how Norwegian subject teachers understand literature about cultural encounters, as well as their perceptions and experiences regarding literature teaching in lower secondary school. The theoretical framework of the study is based on various perspectives on Norwegian subject as a formative subject and cultural encounters in literature, as well as previous research in these areas. To address the research questions, I conducted semi-structured interviews with three Norwegian subject teachers who teach in lower secondary school. The study shows that the Norwegian subject teachers highlight the role of fiction literature in Norwegian language education and understand literature as an important part of educational work in schools. At the same time, all of the Norwegian subject teachers highlight the declining motivation of students to read and point to factors such as mobile phone use and low endurance as possible causes. The teachers emphasize literature about cultural encounters and the opportunities that exist by including literature in teaching. They underscore the educational potential of literature by describing students' opportunities for increased understanding and empathy for other people. The teachers indicate literature's potential to reflect human differences and life situations in the context of the multicultural and diverse school, where students should experience inclusion and recognition. Although the teachers highlight literature that thematizes cultural encounters, their understanding and perspective on literature are reduced to multicultural perspectives in the form of literature addressing immigration and migration. It is therefore important for teachers to have access to more knowledge and better resource support so that they can facilitate inclusive literature teaching.