Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRandem, Ingerid Marie
dc.date.accessioned2024-07-12T16:10:35Z
dc.date.available2024-07-12T16:10:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:51096435
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140656
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøkes hvordan temaene identitet og seksuell orientering (homofili) belyses i den samtidsrealistiske ungdomsromanen Felefeber, skrevet av Elin Hansson (Hansson, 2023). I Felefeber møter leseren den homofile hovedpersonen Torleif - en karakter som avviker fra tradisjonelle forventninger til kjønn og seksuell orientering. Romanen tar for seg en rekke temaer som berører ungdom, både i ungdomsskole, og kanskje spesielt i videregående skole, ettersom hovedpersonen selv er elev der. Kunnskap om måten karakterer som bryter med heteronormen fremstilles i litteratur kan bidra til å videreutvikle vår forståelse av kjønn og seksuell orientering (Samoilow & Myren-Svelstad, 2020, s. 53-91). Et annet viktig aspekt ved denne oppgaven er det didaktiske: Hvordan lærere kan legge til rette for undervisning som inkluderer skjønnlitteratur og skeiv tematikk, og samtidig bidra til at det arbeides med det tverrfaglige temaet «demokrati og medborgerskap», som belyses i overordnet del av Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2020). Masteroppgavens metode er litterær analyse. I den litterære analysen undersøkes også i hvilken grad kjønnsforsker Judith Butlers tilnærminger til identitetsbegrepet samsvarer med den homofile hovedkarakterens identitetsutvikling i Felefeber (2023). Videre suppleres analysen med en didaktisk drøfting av lærerens rolle i undervisning som fremmer demokrati og medborgerskap på ungdomsskolen. Funnene i analysen viser at Torleifs identitetsutvikling tematiseres på ulike måter gjennom aktiviteter og prøvelser han står ovenfor. Mesteparten av handlingen finner sted i et bygdemiljø, der heteronormativet råder, noe som resulterer i at det, for Torleif, oppleves spesielt vanskelig å være seg selv. Støtten han får fra de mindre dynamiske bi-karakterene, og særlig forelskelsen han opplever, er avgjørende for at Torleif senere i romanen velger å stå frem som homofil. Nøkkelord: Kjønnstematikk, identitet, seksuell orientering, litteraturundervisning, demokrati og medborgerskap i skolen
dc.description.abstractThe title of this master`s thesis is «Queer Identity in Young Adult Literature: An Analysis of the Realistic Novel Felefeber (2023)». This master's thesis examines how the themes identity and sexual orientation (homosexuality) are eluciated in the contemporary realistic young adult novel Felefeber, written by Elin Hansson (Hansson, 2023). In Felefeber, the reader meets Torleif - a gay protagonist who deviates from traditional expectations of gender and sexual orientation. The novel deals with many topics that are pertinent to young people, both in lower secondary school, and perhaps especially in upper secondary school, since the main character is a student there. Knowledge about the way characters that break with the heteronormativity are portrayed in literature can help to further develop our understanding of gender and sexual orientation (Samoilow & Myren-Svelstad, 2020, p. 53-91). Another important aspect of this thesis is the didactic: How teachers can facilitate teaching that includes literature with queer themes, and at the same time include working with the interdisciplinary theme "democracy and citizenship", which is highlighted in the main part of the norwegian curriculum Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2020). The method in this master's thesis is literary analysis. The literary analysis also examines the extent to which gender researcher Judith Butler's approaches to the concept of identity correspond to the homosexual main character's identity development in Felefeber (2023). The analysis is supplemented with a didactic discussion of the teacher's role in teaching that promotes democracy and citizenship in lower secondary school. The findings in the analysis show that Torleif's identity development is thematized in different ways through the activities and ordeals he faces. Most of the action takes place in a rural environment, where heteronormativity prevails, For Torleif it is particularly difficult to be himself in his home village. The support he receives from the less dynamic secondary characters, and especially the infatuation he experiences, is crucial for Torleif when he choose to come out as gay later in the novel. Keywords: Gender themes, identity, sexual orientation, literature teaching, democracy and citizenship in school
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleSkeiv identitet i litteratur: En analyse av den samtidsrealistiske ungdomsromanen Felefeber (2023)
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record