En dokumentanalyse av hvordan inkluderingsbegrepet har utviklet seg i læreplanen for kroppsøvingsfaget de siste 50 årene.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140657Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med studien har vært å undersøke hvordan inkluderingsbegrepet har utviklet seg i læreplanene for kroppsøvingsfaget over de siste 50 årene, fra M74 til LK20. Studien skal gi et innblikk i bruken av inkludering og tilstøtende begreper i læreplanene, ved å analysere hva de ulike læreplanene sier og samtidig se på hvilke sammenhenger og forskjeller som finnes i læreplanverkene for kroppsøving.
Metoden som er brukt i denne studien er dokumentanalyse, hvor jeg kombinerer kvantitativ innholdsanalyse med kvalitativ innholdsanalyse. Her ser jeg på forekomsten av inkludering og tilstøtende begreper, samtidig analyserer jeg hvordan konteksten for disse begrepene er framstilt.
Mitt teoretiske rammeverk bygger på den sosiokulturelle læringsteorien av Vygotsky (1978). I tillegg benytter jeg meg av Bronfenbrenners modellen og Maslows behovshierarki for å støtte og utdype analysen.
Resultatene fra studien viser at LK20 har betydelig høyere forekomster av inkludering og tilstøtende begreper sammenlignet med tidligere læreplaner. De fleste begrepene som er undersøkt har lav forekomst i de eldre læreplanene, med unntak av begrepene «delta» og «tilpass/tilrettelagt», som har vært kontinuerlig til stede og konteksten begrepene er satt inn i er videreført gjennom de ulike læreplanene. Et annet viktig funn er at det var en utvikling fra M74 til L97, men det var en sto overgang fra L97 til LK06 der utviklingen syntes å stoppe opp, for så å fortsette igjen i LK20.
Nøkkelord: Inkludering – kroppsøving – læreplaner –– inkludering og tilstøtende begreper - kroppsøvingsfaget The purpose of the study has been to examine how the concept of inclusion has evolved in the curricula for physical education over the last 50 years, from M74 to LK20. The study aims to provide insight into the use of inclusion and relates concepts in the curricula by analyzing what the various curricula state and simultaneously examining the connections and differences that exist in the curricular works for physical education.
The method used in this study is document analysis, where I combine quantitative content analyses with qualitative content analyses. I look at the occurrence of inclusion and related concepts, while also analyzing how the context for these concepts is presented.
My theoretical framework is based on the sociocultural learning theory of Vygotsky (1978). Additionally, I utilize Bronfenbrenner`s model and Maslow`s hierarchy of needs to support an deepen the analysis.
The results from the study show that LK20 has significantly higher occurrences of inclusion and related concepts compared to earlier curricula. Most of the concepts examined have low occurrences in the older curricula, with the exception of the concepts "participate" and "adapt/accommodate," which have been continuously present, and the context of the concepts has been carried forward through the various curricula. Another important finding is that there was a development from M74 to L97, but there was a major transition from L97 to LK06 where the development seemed to stall, only to continue again in LK20.
Keywords: Inclusion – physical education – curricula – inclusion and related concepts – the subject of physical education