Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSimensen, Cecilie Othelia
dc.date.accessioned2024-07-12T16:10:38Z
dc.date.available2024-07-12T16:10:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:36184693
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140659
dc.description.abstractI denne entreprenørielle masteroppgaven er det blitt utviklet et produkt som baserer seg på historiefortelling i matematikkfaget. Produktet består av en lesebok, «Sum besøker Geotopia», og en lærerveiledning som inneholder flere oppgaver knyttet til historiens forløp. Oppgavene i lærerveiledningen er differensiert på ulike nivåer, med hensikt om at elever skal kunne arbeide med oppgaver uten at deres kompetansenivå i faget skal bli sterkt synlig for hverandre. Under utformingen av mitt produkt har jeg hatt spesielt fokus på følgende problemområde: Hvordan man kan anvende historiefortelling i matematikk som medium til å skape nivådeling i matematikk uten at nivået blir synlig for eleven. Det er blitt anvendt designbased-research i utviklingen av produktet. Produktet baserer seg samtidig på teorier rundt historiefortelling og arbeid med kontekst i matematikkfaget. I tillegg er læreplanen blitt brukt i utviklingsprosessen, samt at det er blitt tatt høyde for flere diagnoser og lærevansker man kan møte på i skolen. I produktutviklingen er det blitt utført flere utprøvninger av produktet, samtidig som produktet har blitt formet gjennom samtale med pedagoger, barne- og ungdomsarbeidere og elever. Produktet i sin helhet er ikke blitt testet ut, slik at det er vanskelig å si om problemområdet er dekket til det fulle. Samtidig er flere deler av produktet blitt testet ut, noe som har gitt positiv respons. Dette er uten tvil et produkt som trengs i den norske skolen, sett i lys av tilpasset opplæring i matematikkundervisningen. Etter endt master er det planlagt videre uttesting slik at produktet vil kunne tilfredsstille problemområde ytterligere.
dc.description.abstractIn this entrepreneurial master thesis, there has been developed a product that relies on storytelling in mathematics. The product consists of a children’s book, “Sum besøker Geotopia”, and a teacher guide that includes several tasks related to the story’s progression. The tasks in the teacher guide are differentiated at various levels, with an intention that students can work with tasks according to their competency level without it being strongly visible to others. During the development of my product, I have particularly focused on the following problem area: How storytelling can be used in mathematics as a medium to create leveling in mathematics without the level being visible to the student. It has been used design based-research in the development of the product. The product itself is also based on theories on storytelling and context-based assignments in mathematics. Furthermore, the curriculum has been used in the process, as well as various diagnoses and learning difficulties that may be encountered in school. During the development of the product, there have been several trials of the product. Also, the product has been shaped by conversations with educators, childcare workers and students. The product as a whole is not yet been tested, which makes it difficult to determine if the problem area has been fully addressed. However, various parts of the product have been tested, which has given positive responses. It is without a doubt that this product is needed in the Norwegian school, enlightened by special education in mathematics. Following the completion of the master thesis, there has been planned further testing of the product to satisfy the problem area completely.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleSum besøker Geotopia
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel