Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRaaum, Andrine Hagenborg
dc.date.accessioned2024-07-12T16:10:39Z
dc.date.available2024-07-12T16:10:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:51095245
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140660
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har det blitt utviklet et digitalt Escape Room. Produktet er tiltenkt 10. trinn innenfor faget matematikk. Problemområdet mitt har vært å utvikle et digital Escape Room hvor elevene arbeider sammen med problemoppgaver, som kan bidra til algebraisk tenkning. I tillegg har jeg formulert to forskningsspørsmål til problemområdet: - Hvordan samarbeider elevene om de algebraiske oppgavene underveis? - Hvordan oppleves brukervennligheten av produktet for lærerne? Det er viktig å påpeke at denne oppgaven utgjør én av tre deler knyttet til en entreprenøriell masteroppgave, hvor dette er den skriftlige delen i tillegg til at det har blitt utarbeidet et didaktisk produkt og skal gjennomføres en fagsamtale. Den skriftlige delen tar for seg hvordan produktet har blitt utviklet gjennom pedagogisk designforskning. Produktet har blitt testet ut gjennom to sykluser. Det har blitt testet på to grupper med elever som går på 10. trinn, hvor utprøvingene har blitt observert. I tillegg til at det har blitt gjennomført en samtale med læreren som utførte utprøvingen i etterkant. Gjennom syklusene har produktets funksjonalitet blitt testet, men ikke effekten av bruken til produktet. Produktet er knyttet til læreplanen. Produktet er utviklet med hovedvekt på problemløsning og algebraisk tenkning. Det er knyttet til kompetansemål i læreplanen fra 10. trinn og kjerneelementet abstraksjon og generalisering.
dc.description.abstractIn this master's thesis, a digital Escape Room has been developed targeting 10th-grade students within the subject of mathematics. The focus of the project has been to create a digital Escape Room where students work on problem tasks aimed at fostering algebraic thinking. Additionally, two research questions have been formulated for the project: - How do students collaborate during the solving of algebraic tasks? - How is the usability of the product perceived by teachers? It is important to note that this thesis constitutes one part of a larger entrepreneurial master's thesis, which includes a written component, the development of a didactic product, and the execution of an academic discussion. The written component explores the development of the product through pedagogical design research. The product has undergone testing in two cycles, involving observation of two groups of 10th-grade students as they interacted with the product. Additionally, a post-trial discussion was conducted with the teacher overseeing the trials. Throughout the cycles, the functionality of the product was evaluated, though its effectiveness was not assessed. The product aligns with the curriculum and is developed with a primary focus on problem-solving and algebraic thinking. It is linked to the competency goals outlined in the 10th-grade curriculum and the core element of abstraction and generalization.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title«Escape Room: Oppdrag Miltbrann»: Utviklingen av et digitalt Escape Room knyttet til problemløsning og algebraisk tenkning
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record