Bruk av film i samfunnsfag på mellomtrinnet
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne undersøkelsen er å undersøke hvordan og hvorfor lærere på mellomtrinnet tar i bruk ulike typer film i sin samfunnsfagundervisning. Problemstillingen er: «Hvordan og hvorfor benytter samfunnsfagslærere på mellomtrinnet seg av ulike typer film i undervisningen?». Den metodiske tilnærmingen til prosjektet er kvalitativ, og det ble benyttet individuelle semistrukturerte intervjuer for å samle inn oppgavens empiri. 5 lærere som underviser i samfunnsfag på mellomtrinnet ved to norske skoler ble intervjuet. Kvalitativ innholdsanalyser er benyttet for å analysere empirien. Studien viser at lærerne i all hovedsak ser ut til å bruke film i samfunnsfagundervisningen som en del av et helhetlig pedagogisk og didaktisk undervisningsopplegg. Informantene framhever viktigheten av å sette filmbruken inn i en større faglig kontekst dersom det skal være et utbytte av den. Videre beskriver informantene et bredt spekter av formål og begrunnelser bak deres filmbruk. De framhever blant annet films evne til å visualisere og illustrere fagstoff for elevene, samt hvordan film kan brukes for å variere undervisningen og engasjere elevene. Funnene viser også at kortere videoer i form av video/filmklipp og diverse undervisningsvideoer er det lærerne tar mest i bruk. Spillefilmer og lengre dokumentarer er derimot noe som svært sjeldent blir tatt i bruk i deres samfunnsfagundervisning. Informantene beskriver ulike typer film som et verktøy som kan bidra til læring og engasjement i samfunnsfagundervisningen dersom det anvendes på en god og målrettet måte. The purpose of this study is to examine how and why teachers who teach the upper primary level grades 5-7 use different types of films in their social studies teaching. The research question is: "How and why do upper primary level social studies teachers use different types of films in their teaching?" The methodological approach to the project is qualitative, and individual semi-structured interviews were used to gather the empirical data for the study. Five teachers who teach social studies at 5th, 6th and 7th grade at two Norwegian schools were interviewed. The study shows that the teachers emphasize the importance of having a purpose and objectives when utilizing film in the social science classroom. The informants use different types of films as a part of larger teaching sessions and emphasize the importance of placing film use within a broader academic context for it to be beneficial for their pupils. The informants describe a wide array of purposes and justifications for their use of film. They highlight film's ability to visualize and illustrate subject matter for their pupils, as well as how it can be used to diversify and vary teaching and engage the pupils. The findings also show that shorter videos in the form of clips and various instructional videos are the most commonly used by teachers. However, feature films and longer documentaries are rarely used in their social studies teaching. Informants describe different types of films as a tool that can contribute to learning and engagement in social studies teaching if used in a thoughtful and purposeful manner.