Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorOdlolien, Ane
dc.date.accessioned2024-07-13T16:10:33Z
dc.date.available2024-07-13T16:10:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:37775864
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140929
dc.description.abstractI denne oppgaven delte to matematikklærere i barneskolen sine erfaringer knyttet til læringsverktøyet Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn. Dette ble delt gjennom semistrukturerte intervjuer, og datamaterialet består av videopptak. Disse intervjuene ble analysert og presentert som funn. Funnene ble drøftet i lys av tidligere forskning og teori. Denne studien har som mål å finne ut av hva matematikklærere tenker rundt bruken av Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn. Problemstillingen som denne studien søker å finne svaret på er: Hva fremhever to barneskolelærere som sentralt i Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn? I denne studien forstås MSØ (Multi Smart Øving), som et adaptivt læringsverktøy som tilpasser oppgavene etter elevenes nivå (Gyldendal, 2020A). Svar på problemstillingen kommer som et resultat av en systematisk tekstkondensering av de transkriberte intervjuene, og sammenligninger med tidligere studier. Analysen av datamaterialet resulterte i tre hovedtemaer: varierende kvalitet på tilnærmingen til ulike aspekter ved brøk i MSØ, fordeler og ulemper med MSØ og vurderingsmulighetene som MSØ gir. Det jeg fant interessant fra datamaterialet, og som så ut til å spille en rolle i arbeidet med MSØ. Det ene funnet peker på at blandet tall er en utfordring hos mange elever, og at de ikke har forståelse for hva blandet tall er. Et annet funn peker på at elevene ikke får tatt i bruk alle de fem matematiske kompetansene i trådmodellen (2001). Elevene får ikke tatt i bruk resonering og argumentering, som er to viktige matematiske kompetanser, når de jobber i læringsverktøyet MSØ. Videre peker lærerne på at MSØ er et veldig fint læringsverktøy og bruk i forhold til mengdetrening i brøk. Det er et effektivt verktøy som gjør at elevene får jobbet med mange oppgaver på kort tid. Til slutt fremheves viktigheten av tilpasset opplæring, og at lærerne tilpasser oppgavene i MSØ på to forskjellige måter. Det ene velger å flytte elever opp på andre trinn, mens den andre velger å ikke flytte elevene, men heller bruke mere tid i plenum på å gå igjennom oppgaver.
dc.description.abstractIn this assignment, two mathematics teachers in the primary school shared their experiences related to the learning tool Multi Smart Øving in the subject of fractions in the 5th grade. This was shared through semi-structured interviews, and the data material consists of video recordings. These interviews were analyzed and presented as findings. The findings were discussed in the light of previous research and theory. This study aims to find out what mathematics teachers think about the use of Multi Smart Øving in the subject of fractions in the 5th grade. The problem to which this study seeks to find the answer is: What do two primary school teachers highlight as central to Multi Smart Øving in the subject of fractions in the 5th grade? In this study, MSØ (Multi Smart Øving) is understood as an adaptive learning tool that adapts the tasks to the students’ level (Gyldendal, 2020A). Answers to the problem came as a result of a systematic text condensation of the transcribed interviews, and comparisons with previous studies. The analysis of the data material resulted in three mains themes:varying quality of the approach to different aspects of fractions in MSØ, advantages and disadvantages of MSØ and the assessment possibilities that MSØ provides. What I found interesting from the data material, and which seemed to play a role in the work with MSØ. One finding indicates that mixed numbers are a challenge for many students, and that they do not have an understanding of what mixed numbers are. Another finding indicates that students do not get to use all five mathematical competences in the trådmodellen (2021). The students are not allowed to use reasoning and argumentation, when they work in the learning tool MSØ, which are two important mathematical skills, when they work in the learning tool. Furthermore, the teachers point out that MSØ is a very good learning tool to use in relation to quantity training in fractions. It is an effective tool that enables students to work on many tasks in a short time. Finally, the importance of adapted training is highlighted, and that teachers adapt the tasks in MSØ in two different ways. One chooses to move students to the second stage, while the other chooses not to move the students, but rather spend more time in plenary going through assignments.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHva to barneskolelærere fremhever som sentralt i Multi Smart Øving i emnet brøk på 5. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel