Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorFrydenlund, Andrea
dc.date.accessioned2024-07-13T16:10:56Z
dc.date.available2024-07-13T16:10:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231804232:51417780
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140939
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Foreldres opplevelse av samarbeid med kontaktlærere Problemstilling: Hvordan opplever foreldre av barn med spesielle behov samarbeidet med barnets kontaktlærer? Metode: Datamaterialet er samlet inn ved bruk av kvalitativ metode. Det er gjennomført semistrukturert intervju med fire foreldre som har barn i grunnskolen med spesielle behov. Intervjuene er transkribert og analysert i lys av en fenomenologisk grunnholdning og ved bruk av induktiv koding. Resultat: Funn fra studien viser at det er store variasjoner i hvordan foreldre opplever samarbeid med barnets kontaktlærer, samtidig som det foreligger enkelte likheter. Kvaliteten på samarbeidet foreldrene opplever gjennom skolen virker til å være basert på tilfeldigheter, og varierende kompetanse og skoleledelse innad i hver enkelt skole. Kommunikasjonen foreldrene mottar fra skolen er mangelfull, og forekommer for sjeldent. Samtidig er innholdet i den minimale kommunikasjonen ofte noe negativt, og sjeldent mottar foreldrene positiv kommunikasjon om barnet. Samarbeidet preges ofte av uklare rammer og forventninger, og flere foreldre har en opplevelse av å bli stående litt på utsiden av prosessen med å tilrettelegge rundt barnets behov i skolehverdagen. Konklusjon: Basert på funn fra studien ser det ut til at foreldre ofte opplever utfordringer med å ikke bli inkludert som en ressurs i samarbeidet. I tillegg er det uklarhet rundt hva de kan forvente av skolen, og hvilken rolle de selv skal ha. De opplever å motta for lite kommunikasjon, og at den til dels er preget av mye negativitet. Nøkkelord: Skole-hjem-samarbeid, roller, foreldreressurs, rammer, kommunikasjon, tillit, makt.
dc.description.abstractAbstract Title: Parents’ experience of collaboration with class teachers in primary school Research question: How do parents of children with special needs collaborate with the childrens’ class teacher? Methods: Data material for this thesis has been collected with the use of qualitative method. A semi-structured interview was conducted with four parents whose children go to primary school with special needs. All the interviews were transcripted and analyzed with a fenomenonlogical approach with use of an inductive coding. Results: The findings from the study shows that there is a huge variations in how the parents experience collaboration with their childrens’ class teacher, simultaneously with some similarities. The quality of the collabiration that parents experience through the school seems to be based upon randomness, and variety of competence and school leadership in every single school. The communication parents recieve from school are lacking, and come very seldom. Usually the contents in the barely existing communication are often negaive, while hardly any communication is positive about their children. The collaboration usually constitutes of unclear frames and expectaions, and many parents experience being isolated from the process with facilitating the childrens’ necessity in everyday school. Conclusion Based on the findings from the study, it seems like the parents often experience challenges with being included as a resource in the collaboration. In addition, there happens to be unclear expectations from the school and what role the parents will play. They expeirence very little communication, partly or mustly negative. Keywords: home-school collaboration, roles, parents resources, frames, communication, trust, power.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleForeldres opplevelse av samarbeid med kontaktlærere i grunnskolen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record