En kvalitativ studie om læreres erfaringer ved bruk av iPad på ungdomstrinnet og satsing på digital kompetanseutvikling
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141557Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Temaet i denne masteroppgaven omhandler den stadig økende digitaliseringen av skolen og fenomenet iPad på ungdomstrinnet. Gjennom denne avhandlingen har det blitt undersøkt ungdomsskolelæreres tanker, holdninger og erfaringer knyttet til bruk av iPad som pedagogisk verktøy på ungdomstrinnet, samt læreres opplevelse av digital kompetanseutvikling. Hensikten med denne studien er å belyse læreres erfaringer om hvorvidt iPad fungerer i undervisning på ungdomstrinnet, hvordan læreren integrerer iPad i sin undervisning, og deres opplevelse av digital kompetanseheving. Forskningen tok utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke barrierer og muligheter opplever lærere i satsingen på iPad og digital kompetanseutvikling i ungdomsskolen? Datagrunnlaget i oppgaven har blitt til gjennom en kvalitativ tilnærming. Det ble foretatt semistrukturerte intervju av totalt fire ungdomsskolelærere fra samme kommune, hvorav den ene læreren har rolle som iPad-veileder. Lærerutvalget har blant annet løftet fram sine tanker om iPadens plass i skolen, og barrierer og muligheter ved bruk av iPad. De har uttrykt sine meninger om hvorvidt det bør anvendes personalisert PC eller iPad som læremiddel på ungdomstrinnet, og diskutert sin digitale kompetanse og utvikling av denne. Funn fra denne studien viser et betydelig sprik i hvordan informantene oppfatter teknologi og iPad som nyttig i sin undervisning. Lærerutvalget ser både fordeler og ulemper ved bruk av iPad. Her trekkes tilpasninger for enkeltindivider frem som eksempel på muligheter ved digitaliseringen i skolen, mens utfordringene er blant annet at iPaden er et forstyrrende element og at elevene er ukonsentrerte. Studien referer til TPACK-modellen, som fremhever viktigheten av å kombinere pedagogisk, teknologisk og innholdskompetanse for å skape gode undervisningssituasjoner som gir mulighet for økt læring. Lærerutvalget har ulike holdninger knyttet til digital kompetanseheving. Dette skyldes både læreres holdninger, interesser og anvendelse i klasserommet. Ipad-veileder bidrar til å muliggjøre for digital kompetanseutvikling, men der er varierende hvorvidt lærerne ønsker å benytte seg av tilbudene og ønsker å utvikle seg innen det digitale feltet. Studien konkluderer med at det er viktig for lærere å holde tritt med teknologisk utvikling for å skape god undervisning, og holde tritt med den digitale utviklingen i samfunnet. The topic of this master´s thesis deals with the ever-increasing digitization of schools and the iPad phenomenon at secondary school level. Through this thesis, secondary school teachers´ thoughts, attitudes and experiences relating to the use of the iPad as a pedagogical tool at secondary level have been investigated, as well as teachers´ experience of digital competence development. The purpose of this study is to shed light on teachers´ experiences of the whether the iPad works in teaching at secondary level, how the teacher integrates the iPad in their teaching, and their experience of digital competence enhancement. The research was based on the following problem: What barriers and opportunities do teachers experience in investing at iPad and digital competence development in secondary schools? The data base in the thesis been created through a qualitative approach. Semi-structured interviews were conducted with a total of four secondary school teachers from the same municipality, one of whom has a role as an iPad-supervisor. The teachers ‘has raised their thoughts about the iPad´s place in school, and barriers and opportunities when using the iPad. They have expressed their opinions on whether one-to-one PCs or iPads should be used as teaching aids at secondary school level and discussed their digital competence and its development. The findings from this study reveal significant variations in how informants perceive technology and iPads as useful in their teaching. The teacher sample identifies both advantages and disadvantages of using iPads. For instance, customizations for individual students are highlighted as an example of the opportunities provided by digitalization in schools, while challenges include the iPad being a distracting element and students being unfocused. The study refers to the TPACK model, which underscores the importance of combining pedagogical, technological, and content expertise to create effective teaching situations that facilitate increased learning. The teacher sample has varied attitudes towards digital competence enhancement, influenced by teachers' attitudes, interests, and classroom application. The iPad advisor plays a role in enabling digital competence development, but there is variation in whether teachers want to take advantage of these opportunities and are willing to develop within the digital field. The study concludes that it is crucial for teachers to keep up with technological developments to deliver quality teaching and stay abreast of digital advancements in society.