Choices and beliefs of teachers in primary and lower secondary school about literature in the classroom.
Abstract
Denne masteroppgaven er en studie av fire norske Engelsk som fremmedspråk (EFL) lærere sine valg og tanker rundt bruken av litteratur i klasserommet på mellomtrinnet og ungdomsskolen. Det dette innebærer helt spesifikt er hvilke tekster de velger å jobbe med, hvordan de jobber med dem og hva tankene deres er om viktigheten og effekten tekstene har på elevene deres. Data ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer og er analysert tematisk.
Funnene indikerer at lærere stoler mye på læreboka når de planlegger timene, hovedsakelig på grunn av tidsbegrensning. Det blir avdekket andre teksthjelpemidler som lærerne benytter seg av, som sanger, sangtekster, tekstutdrag og digitale ressurser, samt metodene som brukes for å arbeide med tekstene, dette inkluderer å lese og arbeide med tilhørende oppgaver, prosjekter og presentasjoner, og analyse. Det blir også presentert viktige begreper som interkulturell kompetanse, empati og selvrefleksjon, som utvikles hos elevene ved å jobbe med tekstene. Mens begrepene kultur og mangfold diskuteres gjennom deres representasjon i tekstene. This master’s thesis is a study of four Norwegian English as a Foreign Language (EFL) teachers’ choices and beliefs about the use of literature in their classroom in primary and lower secondary schools. What this entails more specifically are what kind of texts they choose to work with, how they work with them, and what their beliefs are on the importance and the impact the texts have on their pupils. Data was gathered through semi-structured interviews and analyzed thematically.
The findings indicate that teachers rely heavily on the coursebook when planning their lessons, largely due to the limitation of time. Other text-aids the teachers use are revealed, such as songs, lyrics, text excerpts, and digital resources, as well as the methods used to work with the texts, including reading and then doing following tasks, projects and presentations, and analysis. Important concepts are presented as well, such as intercultural competence, empathy, and self-reflection, which are developed in students by working with the texts. While the concepts culture and diversity are discussed through their representation in the texts.