Tverrfaglig undervisning som skoleutvikling
Abstract
I denne masteroppgaven er temaet tverrfaglig undervisning og skoleutvikling. I overordnet del i LK20 kommer tverrfaglig undervisning inn i skolen i form av tre tverrfaglige temaer alle skoler skal arbeide med. Denne studien baserer seg på empiri fra én skole hvor tverrfaglig undervisning har vært et satsningsområde over flere år. Studien tar sikte på å bringe frem ny kunnskap om hvordan ansatte i skolen kan arbeide med tverrfaglig undervisning og hva som fremstår som særlig viktig for at dette arbeidet skal bli et skoleomfattende utviklingsarbeid.
Studiens problemstilling er: Hvordan forstår og erfarer profesjonsutøvere ved én skole arbeid med tverrfaglig undervisning og hva innebærer dette for skoleutvikling? Jeg undersøker hva lærere forstår med tverrfaglig undervisning, hvordan de arbeider med dette, samt hva dette arbeidet betyr for skoleutvikling. Temaet blir belyst gjennom ulike teoretiske perspektiver, samt tidligere forskning, med hovedvekt på nasjonal forskning. Masteroppgaven har et kvalitativt forskningsdesign med empiri hentet gjennom intervju med fire lærere og en rektor ved samme skole. Informantene forteller at selv om det er krevende, er tverrfaglig undervisning en engasjerende måte å jobbe på. Lærerne bruker mye tid på å planlegge og videreutvikle undervisningen, både alene men også kollegialt. Analysen avdekker at skoleledelse har svært stor betydning for at lærere over tid skal arbeide med tverrfaglig undervisning. Funnene i studien peker på ledelsens betydning som støtter og bidrar til utviklingsarbeidet gjennom gode organisatoriske grep, samt tilrettelegging av lærersamarbeid. Selv om denne studien baserer seg på begrenset empiri, gir studien et unikt innblikk i hvordan profesjonsutøvere ved én skole jobber med tverrfaglig undervisning og hva det kan bety for skoleutvikling og praksis i klasserommet. The English title of this master`s thesis is Interdisciplinary teaching as school development, where the topic is interdisciplinary teaching and school development. In the overarching framework of the LK20 curriculum, interdisciplinary teaching is included in the form of three interdisciplinary themes that all schools are required to work with. This study is based on empirical data collected from a single school where interdisciplinary teaching has been a focus area for several years. The study aims to generate new knowledge into how school staff can work with interdisciplinary teaching and what appears to be particularly important for this work to become a school-wide development work.
The research question is: How do professionals at one school understand and experience interdisciplinary teaching, and what does this entail for school development? I investigate what teachers understand by interdisciplinary teaching, how they work with it, and what implications this work has for school development. The topic is illuminated through various theoretical perspectives, as well as previous research, with a primary focus on national research. The master`s thesis has a qualitative research design with data gathered through interviews with four teachers and one principal at the same school. The informants report that although it is demanding, interdisciplinary teaching is an engaging way to work. Teachers dedicate a lot of time planning and further developing their teaching, both individually and collaboratively. The analysis reveals that school leadership plays a significant role in ensuring that teachers engage in interdisciplinary teaching over time. The findings highlight the importance of leadership that supports and contributes to the developmental work through effective organizational measures, as well as facilitating teacher collaboration. Although this study is based on limited empirical data, it provides a unique insight into how professionals at one school work with interdisciplinary teaching and what it can mean for school development and practice in the classroom.