Danning i KRLE gjennom etisk bevissthet
Description
Full text not available
Abstract
Skolens danningsoppdrag står sentralt i styringsdokumentene som regulerer virksomheten i den norske skolen. Overordnet del tydeliggjør at skolen har både et dannings- og utdanningsoppdrag. I lys av danningsoppdraget står blant annet etisk bevissthet som en sentral verdi, som også kommer til uttrykk i opplæringens verdigrunnlag. Dokumentanalysen i denne oppgaven viser at opplæringsloven og overordnet del gir uttrykk for at etisk bevissthet skal være en del av opplæringen og at dette må ses på både som en verdi og en holdning som kommer til uttrykk i læreplanen i KRLE på måter som kan fremme danning.Vi har sett at KRLE-faget kan bidra til elevenes danningsprosess gjennom at etisk bevissthet, ikke bare blir sett på som en verdi og en holdning, men også som et verktøy. Dette krever innsats fra både lærere og elever. KRLE-læreren må utnytte de mulighetene som finnes i styringsdokumentene som kan fremme danning og oppmuntre til dette, og elevene må være aktivt deltakende subjekter som selv har et ønske om å skulle dannes. Samlet sett kan vi si at etisk bevissthet kan bidra til å løse skolens danningsoppdrag gjennom utvikling av verdier og holdninger, gjennom læringsfellesskap, tilrettelegging og elevaktivitet. The school's formational mission is central in the documents that regulate activities in the Norwegian school. The core curriculum emphasize that the school has both an educational and a formative mission. In light of the formative mission, ethical awareness stands out as a central value, which is also reflected under the educational values. The document analysis in this study indicates that the Education Act and core curriculum express that ethical awareness should be part of the education and must be considered both as a value and an attitude reflected in the curriculum of the subject Knowledge of Religion, Ethics, and Philosophy in ways that can promote formation.
We have seen that the subject Knowledge of Religion, Ethics, and Philosophy can contribute to students' formative process by viewing ethical awareness not only as a value and an attitude but also as a tool. This requires effort from both teachers and students. The teacher must utilize the opportunities in the regulatory documents that can promote formation and encourage this, while the students must be actively participating subjects who themselves have a desire to be formed.
In conclusion, ethical awareness can contribute to addressing the school's formative mission through the development of values and attitudes, through learning communities, facilitation, and student activity.