Matematiske problemer i lærebøker på ungdomsskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142189Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven har en teoridrevet innholdsanalyse blitt brukt for å karakterisere fordelingen av matematiske problemer (MP) i de første kapitlene i Matematikk 8, Maximum 8 og Matemagisk 8. Rammeverket som er brukt til analysen er hentet fra Brehmer et al. (2016), og bygger på teorien om kreativ og imitativ resonnering (Lithner, 2004, 2006, 2008). En tilpasning av rammeverket er skillet mellom hoved- og ekstra-oppgaver. For å karakterisere fordelingen av MP, har først andelen oppgaver som kan kategoriseres som MP blitt analysert. Deretter gikk analysen på MP’enes plassering og til slutt MP’enes vanskelighetsgrad.
Basert på analysen av 2037 oppgaver fra de første kapitlene i lærebøkene, blir det konkludert med at bøkene inneholder en lav andel MP. Derimot er det langt større andel MP i ekstraoppgavene enn i hovedoppgavene. Videre er de fleste MP’ene plassert til slutt i delkapitlene med unntak av MP’ene i Maximum 8, og MP’ene er som oftest satt til høyere vanskelighetsgrad. En avsluttende konklusjon er at lærebøkene ikke oppfyller læreplanens formulering av problemløsning, som antyder et betydelig ansvar på lærere for å gi elevene tilstrekkelig mulighet til å arbeide med problemløsning. This master's thesis employs a theory-driven content analysis to characterize the distribution of mathematical problems (MP) in the first chapters of Matematikk 8, Maximum 8, and Matemagisk 8. The analytical framework draws upon Brehmer et al. (2016) and is grounded in the theory of creative and imitative reasoning (Lithner, 2004, 2006, 2008). One adaptation of the framework involves distinguishing between main and additional tasks. To characterize MP distribution, the study first analyses the proportion of tasks which can be classified as MP. Subsequently, it examines the placement of MPs within subchapters, and in the end the MPs difficulty level.
Based on the analysis of 2037 tasks from the first chapters of the textbooks, the study concludes that the books contain a low proportion of MPs. However, additional tasks feature a significantly higher proportion of MPs compared to main tasks. Furthermore, most MPs are placed towards the end of the subchapters, apart from those in Maximum 8. Additionally, MPs are typically assigned a higher difficulty level. In conclusion, the textbooks do not align with the curriculum's formulation of problem-solving, which can suggest that teachers have a heavy responsibility to provide students with opportunities to engage in problem-solving.