«Det er populært å si og anta at seksualitetsundervisningen er dårlig, men det er den ikke». Eller er den det? - Seksualitetsundervisning i norsk ungdomsskole fra lærerens perspektiv
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg tanker, meninger og opplevelser lærere har av seksualitetsundervisning i ungdomsskolen. Hensikten med oppgaven er få et øyeblikksbilde på situasjonen i dag. Undersøkelsen har fokus på hva lærerne mener de har kompetanse til å gjøre, hvem de mener har ansvaret for seksualitetsundervisningen og hvem som gjennomfører den. Samt hva de mener undervisningen bør inneholde, og hva som kan være ubehagelig og utfordrende ved seksualitetsundervisningen.
Oppgavens problemstilling er; Hvordan opplever lærere på ungdomsskolen at de har kompetanse og tilstrekkelige forutsetninger til å gjennomføre seksualitetsundervisning? Ut ifra dette undersøkte jeg tre fokusområder. Forskningsspørsmålene omhandler ansvaret for seksualitetsundervisningen på ulike nivåer i samfunnet, innholdet i seksualitetsundervisningen, og utfordringer. Dette ble sett i lys av systemteorier, tilnærminger til seksualitetsundervisning og et bredt teorigrunnlag om utfordringer. Dette ble undersøkt ved en survey-metode, hvor det ble sendt ut et spørreskjema som 50 lærere svarte på. Analysen av svarene ble gjennomført kvalitativt ved innholdsanalyse.
Undersøkelsen peker på at mange av lærerne føler de har kompetanse til å gjennomføre undervisningen, men at det fortsatt er temaer de føler de har lite kunnskap om. Noe som kan skape ubehageligheter hos lærerne, selv om mange sier at ingen temaer er ubehagelig. Lærerne legger ansvaret på ulike aktører, på ulike nivåer i samfunnet, og flere gjennomfører seksualitetsundervisningen sammen med disse. Det er mange temaer lærerne føler er viktige å snakke med elevene om, og flere har sammenheng med det elevene spør om. Resultatene viser at flere elevgrupper er utfordrende på grunn av fordommer, holdninger og meninger. I tillegg til elever med erfaringer innenfor temaene, hvor lærerne er redde for å skape ubehag for elevene.
Funnene indikerer at kompetansen til lærerne er varierende, og at det er flere elementer som viser til at interesse og eget initiativ påvirker dette. Det kommer også frem at lærerne trenger mangfoldskompetanse, relasjonskompetanse, kunnskap om variasjonen i innholdet og kompetanse til å gjennomføre en inkluderende, antidiskriminerende og normkritisk seksualitetsundervisning. Lærernes kompetanse og forutsetninger påvirkes av ulike aktører på ulike nivåer samfunnet, og seksualitetsundervisningen er avhengig av nivåenes prioriteringer. «It’s popular to say and assume that sexuality education is bad, but it is not». Or is it?Sexuality education in Norwegian lower secondary school from teacher's perspective.
In this master's thesis, I investigate teachers' thoughts, opinions, and experiences of sexuality education in lower secondary school. The purpose is to provide a snapshot of the current situation. The study focuses on what teachers believe they are competent to do, who they think is responsible for sexuality education, and who conducts it. It also explores what they believe sexuality education should include, as well as what might be uncomfortable and challenging about sexuality education.
The research question is: How do teachers in lower secondary school experience their competence and sufficient prerequisites to conduct sexuality education? Based on this, I examined three focus areas. The research questions address the responsibility for sexuality education at various levels of society, the content of sexuality education, and challenges. This was considered in light of systems theories, approaches to sexuality education, and a broad theoretical framework on challenges. This was investigated through a survey method, where a questionnaire was sent out and 50 teachers responded. The analysis of the responses was conducted qualitatively through content analysis.
The study indicates that many of the teachers feel competent to conduct sexuality education, but there are still topics they feel they have insufficient knowledge about. This can create discomfort for the teachers, although many say no topics are uncomfortable. Teachers attribute responsibility to various actors at various levels of society, and several collaborate with these actors in sexuality education. There are many topics that teachers feel are important to discuss with students, and several are related to what students is asking about. The results show that several groups of students pose challenges due to prejudices, attitudes, and opinions. Additionally, students with experiences related to the topics are a concern for teachers, who fear causing discomfort for them.
The findings indicate that teachers' competence varies, and several elements suggest that interest and initiative influence this. It also emerges that teachers require diversity competence, relational competence, knowledge about the variation in content, and competence to conduct inclusive, anti-discriminatory, and norm-critical sexuality education. Teachers’ competence and prerequisites are influenced by various actors at different levels of society, and sexuality education depends on the priorities of these levels.