Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBerg, Walter
dc.date.accessioned2024-07-20T16:10:32Z
dc.date.available2024-07-20T16:10:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231474711:57202162
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142558
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg forsket på hvordan TikTok kan bli brukt som en arena for sosialisering for barn og unge, men også hvilken type læring, eksempelvis musikalsk læring, som forekommer gjennom applikasjonen. Musikk, digitale medier og identitetsdanning er sentrale tematikker som utgjør utgangspunktet for denne oppgaven. Med observasjon og erfaring fra tidligere opplevelser i jobbsammenheng og praksis, i kombinasjon med følgeforskning av et singel kasusstudie med en elev, vil jeg benytte en kvalitativ tilnærming for å kunne svare på problemstillingen min: «Hvordan kan TikTok bidra til barn og unges musikalske identitet og sosial utvikling?». TikTok former sosiale relasjoner mellom barn og unge. De bruker språk og uttrykk i ulike aktivitetsformer, som er hentet fra popkulturelle referanser som ofte er fra TikTok. Som lærer og observatør har jeg opplevd flere elever som danser i friminuttene til «TikTok-compilation»-videoer, som er YouTube-videoer sammensatt av flere sanger som er brukt i dansetrendene på TikTok. Et eksempel på uformell læring gjennom TikTok fra intrervjurundene er hvordan informanten min observerer instrumentopplæringsvideoer på TikTok, med notasjonssystemer som brukerne kan observere, samtidig som kreatøren fremfører musikken. Gjennom kasusstuidet mitt, sett i lys av tidligere forskning og teorier, kommer det derfor fram ulike eksempler på hvordan lærings-, kulturelle- og sosialiseringsprosesser gjennom TikTok skjer.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I have researched how TikTok can be used as a platform for socialization for children and young people, as well as the type of learning, for example musical learning, that occurs through the application. Music, digital media, and identity formation are central themes that form the basis of this thesis. Drawing on observations and experiences from previous work and practice, in combination with follow-up research of a single case study with a student, I will use a qualitative approach to answer my research question: "How can TikTok contribute to the musical identity and social development of children and young people?". TikTok shapes social relationships among children and young people. They use language and expressions in various forms of activities, drawn from pop cultural references often from TikTok. As a teacher and observer, I have witnessed several students dancing during breaks to "TikTok compilation" videos, which are YouTube videos compiled of multiple songs used in dance trends on TikTok. An example of informal learning through TikTok from the interviews is how my informant observes instrument tutorial videos on TikTok, with notation systems that users can observe, while the creator performs the music. Through my case study, in the light of previous research and theories, various examples of how learning, cultural, and socialization processes through TikTok occur emerge.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleTikTok som sosio-musikalsk arena for barn og unge
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record