Hva fremmer innovativ atferd i norske reiselivsbedrifter - en studie av frontansatte
Description
Full text not available
Abstract
Reiselivsnæringen er en næring som kjennetegnes av rask vekst, global utvikling og kontinuerlig etterspørsel. Kunder har høyere krav av tilpassede behov, og i kjent stil er ingen behov like. I reiselivsbedrifter representerer de frontansatte bedriften i kunders øyne. Det er de som står for majoriteten av interaksjonen og står dermed for selve opplevelsen av bedriften. For å kunne håndtere reiselivsnæringens behov for kontinuerlig tilpasning og fornyelse, samt være konkurransedyktige, er det avgjørende at ansatte har høy innovativ atferd og ønsker å tilby nye og kreative løsninger på hvordan de kan tilby det beste for kundene.
Litteraturen peker på behovet for forskning rundt fremming av innovativ atferd på tre ulike nivåer samtidig; individ, ledelse og organisasjon. På bakgrunn av tidligere forskning har denne oppgaven gjennomført en studie som ser på hvilken sammenheng faktorene i) thriving at work, ii) lederskapsdrevet nysgjerrighet, og iii) humoristisk arbeidsklima, har med ansattes innovative atferd i en norsk reiselivskontekst.
I denne studien har 181 ansatte på ulike reiselivsbedrifter i Norge deltatt på en spørreundersøkelse med påstander knyttet til de faktorene som studeres. Det ble utarbeidet til sammen syv hypoteser, der fem av de ser på direkte forhold, og to på medierende forhold. Analysen ble gjennomført ved bruk av PLS-SEM for å kunne teste hypotesene.
Studiens funn viser at alle hypotesene får støtte, og samtlige faktorer har en positiv sammenheng med ansattes innovative atferd. Thriving at work viser seg å ha størst betydning for ansattes innovative atferd, etterfulgt av lederskapsdrevet nysgjerrighet og deretter humoristisk arbeidsklima. I tillegg viser funnene at forholdet mellom humoristisk aarbeidsklima og ansattes innovative atferd styrkes gjennom thriving at work. Dette understreker betydningen thriving at work har for ansattes innovative atferd. Samlet sett forklarer disse tre faktorene 53 prosent av variansen i ansattes innovative atferd.
Resultatene støtter under det tidligere forskning uttrykker, samt bidrar med ny innsikt over hvordan de tre faktorene thriving at work, lederskapsdrevet nysgjerrighet og humoristisk arbeidsklima, både hver for seg og i kombinasjon, fremmer ansattes innovative atferd i en reiselivskontekst. The hospitality industry is characterized by rapid growth, global development, and continuous demand. Customers have higher expectations for customized needs and is defined by heterogeneity. In hospitality, frontline employees represent the companies in the eyes of the customers. They are responsible for the majority of interactions and thus for the actual experience of the company. To meet the hospitality industry’s need for continuous adaption and renewal, as well as being competitive, it is crucial that employees exhibit high innovative behavior and are willing to offer new and creative solutions to best serve customers.
Previous research highlights the need for research on innovative behavior at three different aspects simultaneously: individual, leadership, and organizational. Based on previous research, this thesis conducted a study examining how the factors i) thriving at work, ii) leadership display of curiosity, and iii) humorous work climate relates to employees’ innovative behavior in the Norwegian hospitality context. In this study, 181 employees from various hospitality companies in Norway participated in a survey with statements related to the factors being studied. A total of seven hypothesis were developed, with five of them examining direct relationships and two mediating relationships. The analysis was conducted using PLS-SEM to test the hypotheses.
This study’s findings show that all hypotheses were supported, and all factors have a positive relationship with employees’ innovative behavior. Thriving at work has the greatest impact on employees’ innovative behavior, followed by leader display of curiosity, and humorous work climate. Additionally, the findings indicate that the relationship between humorous work climate and employees’ innovative behavior is strengthened through thriving at work. This emphasizes the importance of thriving at work for employees’ innovative behavior. In total, these three variables explains about 53 percent of the variance in employees’ innovative behavior.
The results support previous research and contribute with new insight into how the three factors thriving at work, leader display of curiosity and humorous work climate, both separately and in combination, promotes employees’ innovative behavior in a hospitality context.