Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSondre Matias Rudi
dc.date.accessioned2024-07-27T16:10:17Z
dc.date.available2024-07-27T16:10:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:50871669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3143466
dc.description.abstractBærekraftig utvikling har med fagfornyelsen fått økt satsning i skolesystemet. Som en rød tråd i grunnskolen, er bærekraftig utvikling satt inn både som et tverrfaglig tema, og som et kjerneelement i samfunnsfag. Skolesystemet satser på en bedre fremtid for kommende generasjoner, samtidig som de ivaretar dagens befolkning. Med dette som utgangspunkt kan man spørre seg hvilken kompetanse og ferdigheter elevene tilegner seg av en slik satsing. Denne oppgaven utforsker hvordan utdanning for bærekraftig utvikling kan fremme kritisk tenkning og handlingskompetanse. For å utforske den gitte problemstillingen, tar oppgaven utgangspunkt i læreres refleksjoner og tanker omkring bærekraft og praksis i grunnskolen. Det er benyttet et kvalitativt forskningsdesign, og forskningsmaterialet er samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer. Informantene er lærere i grunnskolen. I tillegg til det teoretiske rammeverket, vil dette være grunnlaget for å synliggjøre hvordan utdanning for bærekraftig utvikling kan bidra til å fremme kritisk tenkning og handlingskompetanse hos elevene. Hovedfunnet som presenteres i denne masteroppgaven er at en pluralistisk undervisningstradisjon, og en kritisk tilnærming, er mest brukt i utdanning for bærekraftig utvikling. Disse tilnærmingene til undervisning legger grunnlaget for hvordan kritisk tenkning og handlingskompetanse kan fremmes. Samtidig viser det seg at holdningsendring og handlingsrom er viktige faktorer. Miljødimensjonen er den mest dominerende i undervisningen. Nøkkelord: Bærekraftig utvikling, handlingskompetanse, kritisk tenkning, medborgerskap og globalt statsborgerskap
dc.description.abstractSustainable development has, with the renewal of academic subjects, received increased investment in the school and education system. As a common thread in primary and lower secondary school, sustainable development is inserted as an interdisciplinary theme, and as a core element in social studies. The school system is aiming for a better future for coming generations, while at the same time looking after today's population. One may ask what competences and skills the students gain from such a venture. This task aims to find out how education for sustainable development can progress critical thinking and empowerment. In order to explore the given research question, the thesis is based on teachers' reflections and thoughts on sustainability and practices in primary and lower secondary school. A qualitative research design has been used, and the research material has been collected through semi-structured interviews. The informants are teachers in primary and lower secondary school. In addition to the theoretical framework, this will be the foundation for how to highlight the way education for sustainable development can help promote critical thinking and empowerment for the students. The main finding presented in this master's thesis is that it is a pluralistic teaching tradition and a critical approach, which are most used in education for sustainable development. These teaching approaches set the foundation for how critical thinking and empowerment can be promoted. At the same time, it turns out that attitudinal change and room for actions are important factors. The environmental dimension is the most dominant in teaching. Keywords: Sustainable development, empowerment, critical thinking, citizenship, global citizenship
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title«Å utfordre etablerte sannheter.» En kvalitativ undersøkelse av lærere sine tanker og refleksjoner omkring utdanning for bærekraftig utvikling
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record