«Uansett hva vi som lærere sier her, hvilke forventninger vi har, hvilke regler vi har, så har det ingen betydning hvis de sier stikk mot oss hjemme.» Foreldreinvolvering i et lærerperspektiv
Abstract
Temaet i denne masteroppgaven omhandler foreldreinvolvering og lærernes syn på dette. Gjennom denne masteroppgaven har det blitt undersøkt hvilke tanker, holdninger og opplevelser ungdomsskolelæreren har på foreldreinvolvering. Lærerne har blant annet fått løftet frem sine tanker knyttet til lav forekomst av involvering og hvilken påvirkning foreldreinvolvering har på elevene. Masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming, og har anvendt intervju av lærere på ungdomsskolen som metode. Denne metoden har vært grunnlag for å kunne besvare masteroppgavens følgende problemstilling: Hvilke tanker, holdninger og opplevelser har lærerne knyttet til foreldreinvolvering? Intervjuene er gjennomført med fire ungdomsskolelærere som alle arbeider i bygdesamfunn.
Funn fra denne studien viser at lærerne har flere tanker om hva foreldreinvolvering innebærer, og at de vektlegger elementene i begrepet ulikt. Samarbeid, kommunikasjon, grunnleggende behov og forventninger er noe som trekkes frem under intervjuene. Alle informantene er enige i at forelderinvolvering er viktig for elevene, men at det finnes et balansepunkt før det kan gå over til å bli negativt. Foreldreinvolvering er ikke nødvendigvis kun positivt belastet, men påvirkes i stor grad av foreldrene og lærernes kommunikasjon og samarbeid blant annet. Foreldreinvolveringen i Norge er lav, og flere av informantene stiller seg undrende til hva årsaken er til dette når man ser hvilken effekt det kan ha for elevene. Informantene trekker frem flere tanker til årsaker og knytter det opp mot egne erfaringer fra arbeidslivet. The theme of this master's thesis revolves around parental involvement and teachers' perspectives on this topic. Through this master's thesis, an exploration has been conducted on the thoughts, attitudes, and experiences that middle school teachers have regarding parental involvement. Teachers have highlighted their thoughts on the low incidence of involvement and the impact that parental involvement has on students. The master's thesis adopts a qualitative approach, employing teacher interviews at the middle school as the methodology. This method forms the basis for addressing the following research question of the master's thesis: What thoughts, attitudes, and experiences do teachers have regarding parental involvement? The interviews were conducted with four middle school teachers, all working in rural communities.
Findings from this study show that teachers have various thoughts on what parental involvement entails, and they emphasize different elements of the concept. Collaboration, communication, basic needs, and expectations are highlighted during the interviews. All informants agree that parental involvement is important for students, but there is a tipping point before it can become negative. Parental involvement is not necessarily only positively charged but is greatly influenced by the communication and collaboration between parents and teachers. Parental involvement in Norway is low, and several informants express curiosity about the reasons for this when considering the impact it can have on students. The informants present various thoughts on the causes and link it to their own experiences in the workforce.