Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHanken, Gry Neema
dc.date.accessioned2024-08-13T16:10:23Z
dc.date.available2024-08-13T16:10:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231466563:48031080
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3146096
dc.description.abstractSAMMENDRAG: Denne studien har som formål å ta for seg dialoger og støttestrukturer i utforskende arbeid, og se på hvordan språk og samtaler bidrar til økt forståelse for et naturfaglig emne, samt kartlegge i hvilken grad elever tar over faglige uttrykk fra hverandre, og om dette har innvirkning på deres forståelse for det naturfaglige fenomenet. Hvilke dialog-typer forekommer mellom elevene, og har disse dialogtypene noe å si for elevenes utvikling av faglig forståelse? Studien tar utgangspunkt i to utforskende prosjekter ved en skole i Tanzania i 2023. Data-materialet består av elevbesvarelsene «Møtes i midten», lydopptak av elevintervjuer og lydfiler av elev-dialoger. Utvalget er 6. klasse med 13 elever. For å analysere datamaterialet er det brukt en kvalitativ tematisk analyse og et rammeverk for å ta over faguttrykk fra andre, og et for ulike dialog-typer. Teorien om «De fire læringstrådene» er det overordnede rammeverket. Studiens funn viser at elevenes faglige forståelse (læringstråd 1) for temaet luft, øker når elevene får samhandle og samtale i grupper (læringstråd 4), over tid. Videre viser studien at elevene tar over faguttrykk fra hverandre. Noen ganger fører det til en positiv utvikling av elevenes forståelse, andre ganger er det misoppfatninger som blir tatt over i gruppesamtalene. Dette viser at læreren må være aktiv og tilstede i utforskende arbeid (læringstråd 2), for å forhindre at misoppfatninger multipliserer seg. Studien viser også at det er de utforskende samtalene der elevene stiller kritiske spørsmål, argumenterer og begrunner på vei mot felles enighet i gruppa som gjør at gruppesamtalene er fruktbare, og blir til hjelp for forståelsen til elevene.
dc.description.abstractABSTRACT: Title: Dialogues and scaffolding in inquiry-based learning: a case study in Tanzania The aim of this study is to address dialogues and scaffolding in inquiry-based learning and see how language and conversation can influence and give a better understanding of a scientific topic, and also see how students take over others’ expressions and word choices and check if this has an influence on their understanding of the scientific phenomena. What kind of dialogues occur between the students, and has the category of dialogue any impact on the development of the students’ conceptual understanding? The study is based on two inquiry-based projects at a school in Tanzania in 2023. The data material is the students response at “Meet in the Middle”, sound tracks of interviews with students, and sound tracks of the dialogues between the students. The empirical material is from a 6ͭʰ-grade class with 13 students. To analyze the data I used a qualitative thematic analysis and a framework of taking over others’ expressions and a framework of different dialogue categories. The theory of “The four learning strands” is the main framework of this thesis. The findings of the study show that the students’ conceptual understanding (learning strand 1) on the property of air increases over time when the students cooperate and communicate in groups (learning strand 4). Futher, the study shows that students take over others’ science expressions and word choices. Sometimes this leads to a positive development of the students’ conceptual understanding, other times it is the misconceptions that are passed on in the group dialogues. From this we can argue that the teacher needs to be active and present in inquiry-based learning (learning strand 2) to be able to prevent misconceptions from multiplying. The study also indicates that what helps the students to develop their conceptual understanding is exploratory talk where students engage critically with questions, arguments and justifications while they seek to agree in the group conversations.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleDialoger og støttestrukturer i utforskende arbeid – en casestudie i Tanzania
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record