Fremstillingen av Israel-Palestina-konflikten i læreverk
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker Israel-Palestina-konflikten slik den fremstilles i læreverkene til Gyldendal, Aschehoug og Cappelen Damm. Et tidlig funn var at konflikten ikke var inkludert i KRLE-materialet, noe som førte til at læreverkene i samfunnsfag ble materialet for analysen. Før selve analysen av læreverkene kunne gjennomføres, var det nødvendig å undersøke om konflikten hadde en plass i KRLE-faget, til tross for sin fraværende tilstedeværelse i læreverkene. Dette involverte en gjennomgang av Overordnet del og læreplanen i KRLE. Analysen omfatter lærebøkene Relevans 10, Arena 10 og Samfunnsfag 10, samt nettressursen Skolenmin, og ser på språkbruk, innhold og bilder. Funnene i denne oppgaven peker først og fremst på at Israel-Palestina-konflikten har en betydelig plass i KRLE-faget. Undervisning om konflikten dekker flere av kompetansemålene i faget og er i tråd med fagets formål og verdigrunnlag. Videre avdekker analysen at Relevans 10 og Samfunnsfag 10 fremstiller konflikten på en forenklet og overfladisk måte, mens Arena 10 og spesielt Skolenmin gir en mer utfyllende og nyansert fremstilling. Konklusjonen trekker derfor blant annet frem behovet for å supplere undervisningen med ekstra materiale for å sikre elevenes omfattende forståelse av konflikten. This master´s thesis explores how the Israel-Palestine conflict as portrayed in the textbooks of Gyldendal, Aschehoug and Cappelen Damm. An early discovery was that the conflict was not included in the KRLE (Knowledge of Religion, Ethics, and Philosophy) material, leading to the social studies textbooks being the focus of the analysis. Before the analysis could be conducted, it was necessary to examine whether the conflict had a place in the KRLE curriculum, despite its absence in the textbooks. This involved reviewing the core curriculum and the curriculum of the KRLE subject. The analysis includes the textbooks Relevans 10, Arena 10, and Samfunnsfag 10, as well as the online resource Skolenmin, and examines the language, content and illustrations.The findings of this thesis primarily indicate that the Israel-Palestine conflict has a significant place in the KRLE subject. Teaching about the conflict covers several of the subject´s competence goals and aligns with its purpose and values. Furthermore, the analysis reveals that Relevans 10 and Samfunnsfag 10 present the conflict in a simplified and superficial manner, while Arena 10 and especially Skolenmin provide a more comprehensive and nuanced portrayal. The conclusion highlights the need to supplement teaching with additional material to ensure student´s comprehensive understanding of the conflict.