Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorIngrid Amundsen
dc.date.accessioned2024-08-31T16:10:27Z
dc.date.available2024-08-31T16:10:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231474711:129783486
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3149453
dc.description.abstractSammendrag Digitalisering av skolen har ført til endringer i læremidlene elevene møter i klasserommet. I denne avhandlingen diskuterer jeg hvordan digitale tekster endrer og påvirker leseropplevelsen elevene får i engelskundervisningen. Mer spesifikt analyserer jeg hva som kjennetegner tekstene i digitale læreverk for engelskfaget, og diskuterer hvordan disse påvirker leseropplevelsen. I studien anvender jeg i hovedsak nærlesing gjennom affordanse- og remedieringsteori som metode for tekstanalyse av det digitale læreverket Skolestudio. I tillegg presenterer jeg en kvantitativ oversikt av tekstene i tre digitale læreverk, for å gi en bredere representasjon av eksisterende materiell, og å danne et referansepunkt i diskusjonen om digitale læremidlers påvirkning på leseforståelse. Funnene i studien antyder at de digitale læremidlene kjennetegnes ved at de er konvensjonelle og multimodale. Basert på resultater fra forskning på lesing på skjerm, hevder jeg at dette har en negativ innflytelse på elevenes leseforståelse, og oppfordrer makthavere, forlagsbransjen, skoleeiere og lærere til å vektlegge det særegne ved digitale tekster og lesing på skjerm i utviklingen av læreplaner, læremidler og klasseromspraksis.
dc.description.abstractAbstract The digitisation of schools has brought changes to the teaching materials students encounter in classrooms. In this thesis, I discuss how the digitisation of reading materials influences the reading experiences in the English subject classroom in Norway. More specifically, I analyse what characterises the texts in the digital learning platforms for the English subject and discuss how these characteristics influence the reading experience. The main research methods applied in this thesis are close readings of texts in the digital learning platform Skolestudio, which will be examined through a theoretical framework combining affordance theory and the theory of remediation. In addition, I provide a quantitative account of digital text characteristics in the digital learning platforms from Aschehough, Cappelen Damm and Gyldendal, which offer an overview of the field, and a reference point for discussing how digital teaching materials affect reading comprehension. My findings suggest that the digital learning platforms are characterised by conventionality and multimodality, and that they utilise the possibilities and affordances of the digital medium in a limited way. Based on research on digital reading, I propose that this has a negative impact on students’ reading comprehension, and urge policymakers, publishers, teachers, and school owners to fully consider the distinct character of digital texts and digital reading in further development of curricula, teaching materials, and classroom practices.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleReading digital learning platforms - A study on digital texts for the English subject
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record