• Ledelse av barnehagens læringsmiljø 

      Stensrud, Elin Tangen (Master thesis, 2020)
      Norsk: Bakgrunnen for tematikken i denne avhandlingen er forskning, som viser at de ansatte i barnehagen sin kompetanse er den viktigste faktoren for at barna skal få utnyttet sitt potensiale for læring og utvikling. Denne ...
    • Lek som metode for bearbeidelse av sorg hos barn i barnehagen. 

      Bolsø, Anne (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Problemstillingen i arbeidet med denne studien under dette studiet er å undersøke hvilke adferdsmønstre og behov barn i sorg har, og hvordan barnehagelæreren kan møte disse i lek. Barn i sorg er sårbare, og har ...
    • Overgangen barnehagen - skole 

      Foss, Laila Olsen (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å se nærmere på overgangen mellom barnehage- skole for å kunne besvare problemstillingen min: «Hva legges vekt på av pedagoger i barnehagen og skolen for å fremme en god ...
    • Personalets arbeid med oppstart og tilvenning med de yngste barna i barnehagen. 

      Bergsjø, Marie Emblem (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven baserer seg på problemstillingen: ”På hvilke måter arbeider personalet med oppstart og tilvenning hos de yngste barna i barnehagen?” Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan en tilvenningsperiode ...
    • Personalets tilnærming til det kulturelle mangfoldet i barnehagen 

      Mohamed, Ashwaq Abdo (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg som forsker ønsket å finne ut om personalets holdningspraksis, i arbeid med flerkulturell barnehage. I den forstand har jeg definert min problemstilling: På hvilke måter kommer ...
    • ”Petter kan være en trapp”. En bacheloroppgave om mobbing i barnehagen. 

      Nybo, Hilde (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven har tatt for seg temaet mobbing og forebyggende arbeid mot mobbing i barnehagen. Jeg har sammenfattet teori om temaet samt at jeg valgte den kvalitative metoden intervju for å få frem ...
    • Samarbeid med minoritetsspråklige foreldre. 

      Hov, Christina Vanghagen Løvald (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Dette er en bacheloroppgave i foreldresamarbeid ved Høgskolen i Hedmark. Formålet med oppgaven har vært å belyse det samarbeidet som er mellom hjem og barnehage med minoritetsspråklige foreldre. For å få frem dette ...
    • «Spor av inntrykk, spor av uttrykk. - Et bildebokprosjekt». 

      Suhr, Anette Sætermo (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Jeg har i denne oppgaven laget ei billedbok for de yngste hvor jeg har forsøkt å se boka som et estetisk produkt – altså noe som engasjerer sanser og følelser, fremfor et instrument for språklæring eller ren ...
    • Trompet i barnehagen – Ikke noe hokus pokus, egentlig! 

      Gravningsmyhr, Tonje (Master thesis, 2018)
      Norsk: I denne avhandlingen har målet vært å undersøke hvordan gruppeundervisning på pocket-trompet for førskolebarn i barnehagen kan fungere som del av kulturskolens tilbud. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming med ...
    • Trøtte bjørner og koko barn! En studie av to barnehagers møte med en sangapp under utvikling. 

      Danbolt, Liv Anne (Master thesis, 2020)
      Norsk: I denne studien undersøker jeg hvordan musikalsk samhandling oppstår i to utvalgte barnehager ved bruk av musikkarrangement på lydfiler. Lydfilene med musikkarrangementene er noe av det foreløpige musikkmaterialet ...
    • «Vi har undret oss over kongler mange ganger før» 

      Korsrud, Silje Killi (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Dette er en bachelor ved Høgskolen Innlandet, avdeling Hamar, Luna, våren 2018. Hovedfokuset for dette studiet har vært barns utvikling, lek og læring. I denne oppgaven er det tatt utgangspunkt i hvilken rolle ...
    • Voksenrollen i barns kroppslige lek. 

      Stenseng, Ivar (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven tar jeg for meg voksenrollen i barnehagebarns kroppslige lek. Den kroppslige leken er en stor del av barnas hverdag i barnehagen. Hvordan barnehagens ansatte ser på denne typen lek er viktig for ...
    • Å lede forbedringsarbeid 

      Aglen, Bodil (Master thesis, 2020)
      Norsk: Denne masteroppgaven inneholder to delstudier og en overbyggende kappe. Formålet med oppgaven er å få en dypere forståelse for hvordan ledere av barnehagen kan lede forbedringsarbeid i barnehagen. Det er gjennomført ...